
اشتراک گذاری :
وضعیت آموزش و پرورش خوب نیست. در حالی که وزیر دایم تاکید می کند مدارس حق دریافت هیچگونه وجهی از دانش آموزان ندارند، در عمل مدارس با قاطعیت و به اشکال گوناگون از وجه نقد تا کاغذ، خودکار و… از دانش آموزان برای اداره مدرسه مطالبه گری می کنند.

واقعیت این است که آنچه به عنوان بودجه از سوی آموزش و پرورش برای مدارس در نظر گرفته می شود، به هیچ وجه پاسخگوی هزینه ها نیست و اگر کمک های دانش آموزان نباشد، امور جاری مدرسه با مشکلات جدی رو به رو خواهد شد.
البته این تمام ماجرا نیست و مدرسه به اندازه کافی در کشور وجود ندارد. هنوز دانش آموزانی هستند که از داشتن کلاس محروم هستند و در فضای آزاد ناچار به تحصیل هستند که برای اثبات این ادعا، کافی است به فعالیت های انجمن خیرین مدرسه ساز توجه کنیم و با آمار و ارقامی که این انجمن در مورد ساخت و تجهیز مدارس اعلام می کند، بخوبی کمبودهای آموزش و پرورش را متوجه شویم.
با وجود تلاشهایی که خیرین مدرسه ساز انجام می دهند، اتفاق بسیار مبارکی در قالب مسوولیت اجتماعی از سوی شرکتها، نهادها، بانکها، بنگاههای اقتصادی و… صورت می گیرد که تاثیرات بسزایی در تامین نیازهای آموزش و پرورش و رفع کمبودها ایفا می کند.
یکی از مهمترین بخشهایی که همواره در عرصه مسوولیت اجتماعی بخوبی می درخشد، منطقه آزاد انزلی است. این منطقه در هر بخشی که کمبود وجود داشته باشد، بخوبی ورود می کند و به هر شکل ممکن برای رفع کاستی ها فعال می شود.
منطقه آزاد انزلی بتازگی اقدامات چشمگیری برای کمک به آموزش و پرورش کشور انجام داده، اقداماتی که نشان می دهد محرومیت نه در مناطق دورافتاده و کم برخوردار، بلکه در مناطقی که در باورها نمی گنجد نیز وجود دارد.
روابط عمومی سازمان منطقه آزاد انزلی بتازگی اعلام کرده در راستای ایفای مسوولیتهای اجتماعی و تحقق اهداف سند چشمانداز توسعه منطقه، سازمان طرحی جامع را با هدف تجهیز، نوسازی و بهسازی فضاهای آموزشی مدارس محدوده منطقه به اجرا درآورده است.
از آنجا که منطقه آزاد انزلی قبل از انجام هر اقدامی، بررسی جامع و کاملی انجام می دهد و پس از اطمینان از شرایط موجود، نسبت به رفع چالشها ورود می کند، در چارچوب طرح جامع تجهیز، نوسازی و بهسازی فضاهای آموزشی، کارشناسان حوزه فرهنگی، اجتماعی و گردشگری به همراه معاونت توسعه مدیریت سازمان، طی بازدیدهای میدانی از ۳۶ مدرسه در حوزه شهرستانهای بندرانزلی، خمام، لشتنشا و خشک بیجار، نسبت به بررسی وضعیت فضاهای آموزشی، امکانات فیزیکی و نیازهای تجهیزاتی مدارس اقدام کردند.
در جریان این بازدیدها که قبل از فعالیت جدی مدارس کلید خورد، کاستی های بسیاری مشاهده شد که هر کدام به تنهایی می تواند تاثیرات منفی بر روند آموزشی دانش آموزان برجای بگذارد. در این بازدیدهای تخصصی، مواردی از جمله سیستمهای سرمایشی و گرمایشی، تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی، مبلمان آموزشی، سامانههای بهداشتی و آبرسانی و تجهیزات ایمنی مورد ارزیابی قرار گرفت و بر اساس نتایج بهدستآمده از این کاستی ها، برآورد اولیه اعتبارات مورد نیاز برای رفع مشکلات، بالغ بر ۷ میلیارد تومان اعلام شد.
از آنجا که این بازدیدها جنبه نمایشی نداشته و با هدف رفع مشکلات انجام شد، با دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، مراحل اجرایی این طرح آغاز شد و در گام نخست، اقلام و تجهیزات آموزشی از قبیل یخچال، صندلی، میز، آبسردکن، تخته وایتبرد، چرخ خیاطی و سایر ملزومات آموزشی در اختیار مدارس محدوده منطقه قرار گرفت.
بر اساس گزارش واحدهای اجرایی، مجموع ارزش اقلام و خدمات عمرانی ارائهشده در این طرح بیش از ۷ میلیارد تومان برآورد میشود که بخش عمدهای از آن به بهینهسازی زیرساختها و تأمین تجهیزات ضروری مدارس اختصاص یافته است.
در این رابطه پونه نیکوی مدیر فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی با تأکید بر اهمیت توسعه زیرساختهای آموزشی در تحقق توسعه پایدار گفت: «سرمایهگذاری در حوزه آموزش، سرمایهگذاری برای آینده منطقه است و سازمان منطقه آزاد انزلی با جدیت در مسیر ارتقای کیفیت محیطهای آموزشی و فراهمآوردن شرایطی مطلوب برای رشد و پرورش استعدادهای دانشآموزان گام برمیدارد.»
از آنجا که آموزش مدارس برای منطقه آزاد انزلی در اولویت اهمیت قرار دارد، اقدامات عمرانی این طرح از ۲۹ شهریورماه آغاز و مرحله تحویل اقلام و تجهیزات از دوم مهرماه شروع شد و با برنامهریزی انجامشده، این روند تا تکمیل تمامی نیازهای شناساییشده ادامه خواهد داشت.