رونمایی از سامانه ای که تمامی ظرفیت های مشتریان را نشان می دهد

تعیین اعتبار مشتریان با «ضِمان» بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

در حالی نظام بانکی تسهیل کننده فعالیت های پولی و مالی و اهمیت آن انکار ناپذیر است که با انتقاد شدید تمامی مردم رو به رو می شود. مردم اعتقاد دارند هر یک ریالی که در بانکها سپرده گذاری کوتاه مدت، بلند مدت و حتی حسابهای جاری دارند، باید بابت آن سود بگیرند، اما هنگامی که قرار است تسهیلات دریافت کنند، باید در سریعترین زمان ممکن و بدون بهره تسهیلات بگیرند. مردم حتی نسبت به کارمزد حداقلی معترض هستند.

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ اما واقعیت این است که بانکها هزینه های گوناگونی دارند که باید در قالب دریافت سپرده و دادن تسهیلات آنها را جبران کنند. در حالی بانکها بر دریافت بهره بابت تسهیلات و پرداخت سود بابت سپرده ها اصرار دارند که بانک قرض الحسنه مهر ایران تمام معادلات بانکها را بر هم ریخت.

بانک قرض الحسنه مهر ایران بابت سپرده هایی که دریافت می کند، حتی یک ریال سود نمی دهد و البته بابت تسهیلاتی که می پردازد نیز بهره ای نمی گیرد. این بانک فقط کارمزد 4 درصد می گیرد که غلامرضا فتحعلی مدیرعامل این بانک وعده داده این کارمزد نیز کاهش یابد و حتی صفر شود. ادعایی که شاید باورکردنی نباشد، اما فتحعلی با سابقه مدیریت طولانی در نظام بانکی، فردی نیست که بدون مطالعه و برای نمایش حرفی بزند.

عملکرد بانک قرض الحسنه مهر ایران نشان می دهد که تا چه اندازه مورد اقبال مردم قرار گرفته است. این بانک به صورت مستمر در حال افزایش مشتریان و سپرده گذاران است و در آخرین اطلاعاتی که منتشر کرده، همواره بیشترین تعداد تسهیلات را در بین بانک‌های کشور به مشتریان خود پرداخت کرده که میزان این تسهیلات در سال جاری ۴ میلیون و ۷۶۰هزار مورد بوده است.

اعتقاد فتحعلی به بانکداری دیجیتال و دستاوردهایی که در مدیریت بانک سینا داشت، در بانک قرض الحسنه مهر ایران نیز متبلور شد و 66 درصد تسهیلات واگذاری به‌صورت غیرحضوری انجام شد.

اتفاق مبارکی که در بانک قرض الحسنه مهر ایران رقم خورده، کمترین میزان معوقات در بین بانک‌های کشور به میزان کمتر از یک درصد بوده است. این آمار در حالی مطرح می شود که مطالبات مشکوک الوصول بسیاری از بانکها بخش قابل توجهی از گردش مالی را رقم زده و حتی تراز بانک را به چالش کشیده است. این وضعیت نشان می دهد که بانکداری قرض الحسنه تا چه اندازه مورد اقبال مردم قرار گرفته و افرادی با این بانک کار می کنند که خوش قولی را در دستور کار قرار داده اند.

اما بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به صورت مستمر اقدامات بیشتری برای رفاه حال مشتریان انجام می دهد که در تازه ترین اقدام، سامانه اعتبارسنجی «ضِمان» را با حضور «محمد شیریجیان» معاون سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی، «غلامرضا فتحعلی» مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افتتاح کرد.

سامانه ضِمان رویکردی چندگانه دارد و علاوه بر اینکه خیال بانک نسبت به خوش حسابی مشتری راحت می شود، مشتری نیز برای اثبات حسن نیت و توانمندی خود، با چالش کمتری رو به رو می شود. کار سامانه ضمان، اعتبارسنجی است که نسبت به گذشته به‌صورت دقیق‌تر صورت می‌گیرد تا رتبه اعتباری مشتری و ریسک وی برای بانک معلوم شود.

این سامانه که با دستگاههای دیگر ارتباط دارد، پارامترهای مختلف مربوط به مشتری را از سامانه‌های گوناگون مانند بیمه تأمین اجتماعی، پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری(پاکنا)، نظام ‌پزشکی، تصدیق جواز کسب و… بازخوانی می‌کند و برای شناسایی دارایی افراد، پلاک خودرو و سند ملک نیز قابل استعلام است. بنابر این وقتی مشتری نسبت به توانمندی خود نزد بانک بر موردی تاکید می کند، بانک قرض الحسنه مهر ایران از قبل درستی ادعای او را در سامانه ضمان بررسی و آن را اثبات کرده است.

سامانه ضِمان با اعتبارسنجی دقیق مشتریان، سنجش شاخص‌های رفتار مشتری در حوزه‌های گوناگون مالی به‌صورت ساختارمند، موجب آسان‌تر شدن فرآیند پرداخت تسهیلات و همچنین به حداقل رسیدن دریافت تضامین و وثایق از متقاضیان تسهیلات می‌شود. بنابر این تمام مشتریانی که با بانک قرض الحسنه مهر ایران همکاری می کنند، نه تنها برای این بانک بلکه برای دیگر بانکها نیز احراز هویت می شوند و چنانچه بانک مهر ایران نسبت به توان و خوش قولی یک مشتری اعلام موضع کند، می تواند برای دیگر بانکها نیز ملاک ارزیابی قرار گیرد.