استاد دانشگاه عالی اقتصادی سن پترزبورگ مطرح کرد؛

ظرفیت های کم نظیر تجارت ایران و روسیه ( + پادکست )

پتانسیل های بالایی برای توسعه روابط ایران و روسیه وجود دارند که متاسفانه تا الان از همه آنها استفاده نشده است.

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ دکتر ابراهیم مللو، عضو انجمن صادرات و واردات روسیه و استاد دانشگاه عالی اقتصادی سن پترزبورگ گفت: بازار روسیه برای کالاهای ایرانی وسیع و خوب است اما تجار و فعالان اقتصادی ایرانی به خوبی نتوانسته اند از این پتانسیل ها استفاده کنند و محصولات خود را به درستی معرفی نمایند.

وی افزود: بازار روسیه شاخصه های خاص خودش را دارد و کسانی که قصد فعالیت در این بازار را دارند باید ابتدا اطلاعات کافی در مورد آن را به دست آور ند و برای ورود به این بازار آموزش ببیند؛ فعالان اقتصادی باید توجه داشته باشند که در بازار روسیه واسطه گری و دلالی جای ندارد بنابراین باید حرفه ایی وارد این بازار شد.

مللو ادامه داد: در ایران کالاهای خوب و با کیفیتی از جمله لوازم آرایشی و بهداشتی، داروهای گیاهی و داروهای درمان سرطان، تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، مصالح ساختمانی، نخ و پارچه، محصولات شوینده و … تولید می شوند. از سوی دیگر در روسیه هم کالاهای و محصولاتی وجود دارد که در بازارهای ایران طرفدار دارند. مانند گندم، جو، ذرت و دانه های روغنی و خوراکی، قطعات متعدد مورد نیاز در صنایع ایران، سیستم «ای تی» و نرم افزارهای مورد استفاده در زمینه های متعدد صنعتی.

وی تاکید کرد: با توجه به این که در ایران محصولات خوب و با کیفیت تولید می شود ولی برخی موارد همین محصولات در پکیج و طراحی خوب بسته بندی نمی شوند، تجار و فعالان ایرانی می‌توانند از  طراحی های محصولات روسی الگو برداری کنند.

مللو تصریح کرد: تجار و صاحبان صنایع ایرانی و روسیه باید با همکاری همدیگر محصولات مورد نیاز ذائقه هر دو بازار مصرفی ایران و روسیه را تولید کنند. از آنجا که خیلی از محصولات ایرانی در بازارهای روسیه مشتری دارند؛ حضور تجار ایرانی در نمایشگاهها و سمینارها اقتصادی و معرفی محصولات ایرانی با پکیج و طراحی جدید؛ برند سازی و رعایت استانداردهای مورد نیاز، با تبلیغات خوب می‌تواند به جذب مشتری در هر دو کشور ایران و روسیه کمک کند.

بیشتر بخوانید: تجارت ایران و روسیه بدون واسطه گری ارز های خارجی

استاد دانشگاه عالی اقتصادی سن پترزبورگ خاطرنشان کرد: حضور متقابل تجار روسی و ایرانی در نمایشگاههای دو کشور، شرایط آشنایی با محصولات برای مشتریان و بازار مصرفی را فراهم کرده است و مبادلات تجاری مرحله جدیدی را طی می کنند. با این حال برای تداوم فعالیت حرفه ایی تاجران، باید برای آنها آموزش‌های لازم در نظر گرفته شود تا شاهد افزایش مبادلات تجاری دو کشور فراهم شود.