اشتراک گذاری :
به نقل از پول نیوز، ایران ظرفیت های بسیاری در عرصه های گوناگون دارد. از ذخایر خدادادی تا شرایط ویژه آب و هوایی و از موقعیت جغرافیایی تا پیشینه تاریخی و بسیاری گزینه های دیگر می تواند ایران را در بین کشورهای جهان برجسته کند. با وجود این همه ظرفیت و موقعیت هایی که ایران در بخشهای گوناگون دارد، متاسفانه از آنها بخوبی استفاده نمی شود که نتیجه آن از دست رفتن فرصت های موجود و تضعیف وضعیت اقتصادی کشور است.
بی شک بحران جدی سیاست زدگی، اقتصادمان را به چالش جدی کشیده و نه تنها فرصت های موجود را تضعیف کرده، بلکه تهدیدهای آشکار و نهانی را برایمان رقم زده است. از یک سو جنگ اقتصادی، تهدید جدی تحریم را به صورت آشکار بدنبال داشته و از سوی دیگر دشمن بدنبال راهکارهایی است که هر چه سریعتر موقعیت های خاص کشور را تضعیف کند و میزان درآمدزایی را به حداقل ممکن کاهش دهد.
یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین موقعیت هایی که کشورمان به صورت انحصاری از آن بهره مند می شود و درآمدهای سرشاری برای اقتصاد تحریم زده به دنبال دارد، موقعیت خاص جغرافیایی برای ترانزیت جهانی است. ایران در کریدور جهانی قرار دارد و جهان برای عبور از شرق به غرب ناچار به عبور از ایران است، عبوری که بر اساس قوانین بین المللی، درآمد ترانزیت را برای کشورمان دارد. اما دشمنان با ابزارهای گوناگون بدنبال از بین بردن این ظرفیت هستند. برای تضعیف ظرفیت شمال به جنوب، راه آهن ازبکستان – افغانستان – پاکستان تعریف شده که با سرعت در حال راه اندازی است و برای تضعیف مسیر شرق به غرب نیز کریدور زنگزور تعریف شده که در این صورت کشورها نیازی به عبور از ایران ندارند.در این شرایط ایران باید هوشمندانه عمل کند و با تقویت ترانزیت در کشور، جایگاه جغرافیایی کشور را به جهانیان اثبات کند.
خوشبختانه منطقه آزاد ماکو بخوبی به این ماجرا وارد شده و بهعنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور، به نقش آفرینی دروازه اصلی ایران به اروپا بپردازد. منطقه آزاد ماکو تحرکات عمرانی و سرمایهگذاریهای گستردهای انجام داده که بتازگی بر روند این رویکرد افزوده تا جایگاه آن را در معادلات تجاری و ترانزیتی منطقه بیش از پیش برجسته کند. بی شک خط ریلی تبریز–چشمه ثریا، اهمیت ویژه ای در اتصال چین به اروپا دارد که ماکو در این زمینه جایگاه برجسته ای دارد.
اهمیت ترانزیت و اتصال ایران به حمل و نقل ریلی جهان به اندازه ای اهمیت دارد که رییسجمهور در سفر اخیر به چین، تلاش برای اتصال همه مسیرهای ایران از طریق راهآهن به جهان را تشریح کرد که بخش مهمی از این اتصال، خط ریلی تبریز به چشمه ثریا و جایگاه منطقه آزاد ماکو است. در این رابطه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو به تشریح اهمیت اتصال ریلی جهان پرداخت و گفت: راهآهن نه تنها یک ابزار حملونقل، بلکه شاهراه توسعه و عدالت اقتصادی برای ایران است.
حسین گروسی با یادآوری اظهارات رییس جمهور در جریان سفر با قطار سریعالسیر چین مبنی بر اینکه «تلاش میکنیم تمام مسیرهای کشور را با راهآهن به هم وصل کنیم» گفت: رییس جمهور با این جمله به یکی از بنیادیترین زیرساختهای آینده کشور اشاره کرد، موضوعی که برای منطقه آزاد ماکو اهمیت مضاعفی دارد.
همچنین بخوانید : منطقه آزاد ماکو در آستانه تبدیل به قطب فناوری اطلاعات و ارتباطات
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه سرعت، امنیت و هزینه پایین حملونقل ریلی، عامل اصلی جذب سرمایهگذاری و تجارت بینالمللی در جهان است گفت: ماکو دقیقاً در قلب این کریدور جهانی قرار دارد.
وی با هشدار نسبت به تهدید کریدور زنگزور، به تشریح مزیتهایی خط ریلی تبریز-چشمه ثریا پرداخت و گفت: مسیر ایران یکپارچه، کاملاً ریلی و بدون توقف است، در حالی که زنگزور یک کریدور ترکیبی است که به ناچار نیازمند حملونقل دریایی در خزر با اسکلههای رورو خواهد بود که افزایش زمان، افزایش هزینه و کاهش جذابیت برای صاحبان کالا را به همراه دارد، در حالی که سرمایهگذاران و فعالان لجستیک بهدنبال سادهترین و کوتاهترین مسیر هستند و آن مسیر بدون تردید از ایران میگذرد.
گروسی در خصور جایگاه منطقه آزاد ماکو در تکمیل شبکه ریلی گفت: ماکو «دروازه ایران به اروپا»ست. اینجا جایی است که خط ریلی چین میتواند بدون توقف به اروپا متصل شود. با تکمیل پروژههای زیربنایی از جمله مرکز لجستیک ۱۸۲۰ هکتاری که ۷۰ درصد آن آماده بهرهبرداری است، شهرک انرژی ۱۵۰۰ مگاواتی و قطب دیتاسنتر شمالغرب، ماکو نهتنها نقطه ترانزیتی بلکه یک هاب سرمایهگذاری و تولید صادراتمحور خواهد بود.
وی با یادآوری اینکه حجم مبادلات چین با اروپا بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار است گفت: اگر تنها ۱۰ درصد این مبادلات از مسیر ایران بهویژه منطقه آزاد ماکو عبور کند، رقمی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار عاید کشور خواهد شد و این فرصتی استثنایی است که میتواند اقتصاد ملی را متحول و ماکو را به مرکز مبادلات شرق آسیا و اروپا تبدیل کند.
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه تسریع در آغاز بهکار خط ریلی تبریز – چشمه ثریا، نه تنها یک پروژه منطقهای، بلکه یک مطالبه ملی است گفت: این خط، ایران را به مهمترین مسیر ریلی جهان یعنی چین–اروپا پیوند میدهد و منطقه آزاد ماکو را به یکی از قطبهای استراتژیک تجارت جهانی تبدیل می کند.