اشتراک گذاری :
به نقل از پول نیوز، باید بپذیریم که دشمن سعی دارد ایران را به کشوری منزوی تبدیل کند و مدتهاست این مهم را در عرصه اقتصادی دنبال می کند، زیرا در عرصه های دیگر از نظامی تا سیاسی و تهاجم فرهنگی شکست خورده است. دشمنان جنگ اقتصادی را در دستور کار قرار داده و در قالب تحریم، برای هرگونه معامله با ایران، جریمه های سنگینی تعیین کرده اند. واقعیت این است که ایران در منطقه ویژه جغرافیایی قرار گرفته و تمامی کشورها برای رفت و آمد از شرق به غرب و برعکس باید از خاک ایران عبور کنند که از این بابت گردش مالی چشمگیری را بدست می آورد. در نتیجه دشمنان بخوبی می دانند که نیازی به تهاجم نظامی نیست و کافی است حلقه های محاصره ایران را تنگ تر و هر روز ایران را بیشتر از مسیر اقتصاد جهان خارج کنند تا به مرور زمان تحریم به معنای واقعی شکل بگیرد.
با تعریف خط آهن ازبکستان – افغانستان – پاکستان، کریدور شمال به جنوب ایران که درآمدزایی کلان ترانزیتی برای کشورمان داشت، کمرنگ شد. از سوی دیگر کریدور شرق به غرب در معرض تهدید جدی قرار دارد. آمریکا به عنوان قوی ترین و جدی ترین دشمن ایران، با حمایت از کریدور زنگزور بنا دارد درآمدزایی ترانزیت ایران از این بخش را نیز زیر سوال ببرد. بی توجهی به مرزهای شمال، بحران زنگزور را پیش رو قرار داده، خوابی که هنوز تعبیر نشده اما کابوس آن را می توانیم حس کنیم.
خوشبختانه منطقه آزاد انزلی با درک درست از ظرفیت ترانزیت، از ظرفیت های بزرگ ریلی، جاده ای و کشتیرانی بخوبی بهره گرفته و تمامی این ظرفیت ها را فعال کرده است. روزی نیست که از ترانزیت و فعال کردن ظرفیت های حمل و نقل در منطقه آزاد انزلی سخن به میان نیاید.
در جدیدترین اطلاع رسانی از سازمان منطقه آزاد انزلی، مصطفی طاعتی مقدم بر لزوم استفاده بهینه از ظرفیتهای ترانزیتی کشور تاکید و موقعیت استراتژیک ایران را تشریح کرد.
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه یکی از مزیتهای اساسی کشور ما بحث ترانزیت است گفت: باید از تمامی پتانسیلها به ویژه بحث ترانزیت به نحو احسن استفاده شود.
وی به اهمیت بندر کاسپین و تلاشهای صورتگرفته برای اتصال ریلی به این بندر اشاره کرد و گفت: در دولت روحانی موضوع اتصال ریل به بندر کاسپین جزو برنامهها بود که خوشبختانه سال گذشته این اتصال برقرار شد.
همچنین بخوانید: عزم منطقه آزاد انزلی برای احیای ونوس
مدیرعامل منطقه آزاد انزلی بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه و فعال تر کردن بندر کاسپین تاکید کرد و گفت: آمادگی داریم اسکله های 6 تا 22 بندر کاسپین را واگذار کنیم و تخفیفاتی در نظر گرفتهایم تا سرمایهگذاران بتوانند از آن بهرهبرداری کنند.
آنچه اهمیت بندر کاسپین را بیشتر می کند، عمق پهلوگیری کشتی هاست که باعث اهمیت این بندر می شود. به همین دلیل طاعتی مقدم به ظرفیت بارگیری و تخلیه بندر کاسپین اشاره کرد و گفت: سال گذشته حجم تخلیه و بارگیری در شش پست اسکله حدود 760 هزار تن بود و امسال به رشد 36 درصدی دست یافتهایم.
نکته دیگری که می تواند باعث درآمدزایی بیشتر در منطقه آزاد انزلی شود، گردشگری است. گردشگری می تواند ظرفیت های منطقه آزاد انزلی را چندین برابر افزایش دهد و بر رونق اقتصادی کشور بیش از پیش بیفزاید، ظرفیتی که طاعتی مقدم بخوبی از آن یاد کرد و گفت: سال گذشته نزدیک به 13 میلیون گردشگر از منطقه آزاد انزلی بازدید کردند و امکان افزایش چند برابری گردشگران در منطقه انزلی وجود دارد که باید از این ظرفیت بخوبی بهره بگیریم.