اشتراک گذاری :
به نقل از پول نیوز، فرشاد مقیمی موضوع نوسازی و بازسازی صنایع و اسقاط ناوگان فرسوده را از پروژههای کلیدی حوزه صنعت معرفی کرد و با ارائه آماری گفت: ما بیش از ۴۱ میلیون ناوگان حملو نقلی در کشور داریم که بالغ بر ۲۲ میلیون از این خودروها در شرایط فرسودگی هستند.
وی افزود: فرسودگی ناوگان نهتنها هزینه اقتصادی و ایمنی ایجاد میکند، بلکه آثار زیستمحیطی قابلتوجهی هم بر جای گذاشته است.
مقیمی ادامه داد: فرآیند اسقاط و نوسازی نیازمند هماهنگی حداقل دهها دستگاه و ذینفع است و برای تحقق آن مجموعهای از سازوکارهای مالی و اجرایی طراحی شده است.
وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شدند و از منظر اقتصادی و محیطزیستی اقدامات اسقاط و جایگزینی منجر به صرفهجویی و کاهش آلایندگی شده است؛ بهطوری که مجموع صرفهجویی ارزی سال ۱۴۰۳ حدود ۱.۳ میلیارد دلار برآورد میشود.
۸۰ درصد موتورسیکلتهای فرسوده کاربراتوری هستند
مقیمی از آغاز فرآیند اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده از خرداد امسال خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۱۲ هزار مالک موتورسیکلت ثبتنام شدهاست.
وی افزود: در تهران ۳ میلیون موتورسیکلت وجود دارد که ۲.۴ میلیون دستگاه آن فرسوده است و آلایندگی آنها بیش از ۴ برابر خودروها است. ۸۰ درصد این موتورسیکلتها کاربراتوری هستند که با اسقاط آنها گام بزرگی در کاهش آلودگی هوا برداشته خواهد شد.
وی تصریح کرد: برای متقاضیان اسقاط مشوقهای کالا و نقدی پیشبینی شده است تا جایگزینی با موتورسیکلتهای کممصرف یا برقی برای اقشار مختلف قابل تحقق باشد.
بیشتر بخوانید: ایدرو ۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی احداث می کند
به گفته مقیمی، ۱۵۰ شناور در کشور وجود دارد که باید اسقاط شوند، اما فرایند اسقاط آنها هنوز فراهم و تعریف نشده است. ضمن این که بیش از ۶۰۰ واگن در سال قابلیت اسقاط دارند، اما شرایطی برای اسقاط آنها نیز فراهم نشده است.
معاون وزیر صمت با تاکید بر ضرورت پیوستگی برنامه اسقاط و نوسازی با سیاستهای کلان صنعتی و زیستمحیطی خاطرنشان کرد: اسقاط تنها هدف نیست؛ هدف نهایی جایگزینی کارآمد، کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی و ایجاد فرصتهای اشتغال در زنجیره بازیافت و تولید قطعات جدید است.