گروسی بر تبیین جایگاه و ظرفیت ترانزیت تاکید کرد

زنگزور، تهدیدی برای فرصت طلایی کریدور شرق – غرب ایران

اشتراک گذاری :

خبرداری؟

به نقل از پول نیوز، هجمه دشمنان به ایران پایانی ندارد، هجمه ای که بارها به روشهای گوناگون صورت گرفت و هر بار به پیروزی ملت ایران منجر شد. اکنون هجمه ای دیگر با اهدافی خطرناکتر در جریان است. راه اندازی کریدور زنگزور در شمال ایران که از زوایای گوناگون می تواند تاثیرگذار باشد. بی شک مهمترین تهدید زنگزور، گرفتن امتیاز ترانزیت از ایران است.

ایران در موقعیت جغرافیایی ویژه ای قرار گرفته که ارتباط غرب به شرق تنها به شرط عبور از ایران میسر است. البته کشورها می توانند مسیرهای جایگزین را انتخاب کنند، اما هر مسیر دیگری زمان بر، هزینه بر، خطرناک و پرچالش تر است. به همین دلیل کشورهای چاره ای به غیر از انتخاب کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب ایران ندارند.

این کریدورها درآمدزایی بالایی برای ایران دارند، زیرا کشورها برای عبور ناچار به پرداخت حق ترانزیت قابل توجهی است که در شرایط تحریم، درآمدزایی خوبی برای ایران دارد.

برای تضعیف جایگاه جغرافیایی ایران،  کریدور زنگزور با فشارهای بسیار بر ارمنستان تعریف شد. این کریدور ارتباط زمینی ایران را با ارمنستان قطع می کند و راهی جایگزین کریدور شرق به غرب ایران می شود. در شرایط کنونی لازم است ایران آگاهی کامل نسبت به اهداف راه اندازی این کریدور داشته باشد و با درایت بدنبال چاره اندیشی باشد.

یکی از مهمترین بخشهای کشور که از راه اندازی زنگزور زیان می بیند، منطقه آزاد ماکو است. ماکو در شمالی ترین نقطه ایران قرار دارد و با توجه به اهداف مناطق آزاد، بیشترین منافع را از ترانزیت می برد. بنابر این باید حساسیت بالایی نسبت به تغییرات جغرافیایی داشته باشد و مهمتر آنکه بدنبال چاره اندیشی به هر روش ممکن باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ماکو با درک درست از تهدید راه اندازی زنگزور، به تشریح اهمیت کریدورهای بین‌المللی پرداخت و گفت: دشمن به اهمیت موقعیت جغرافیایی ایران و مسیرهای ترانزیت پی برده و وارد بازی خطرناک جنگ کریدورها شده است.

همچنین بخوانید : منطقه آزاد ماکو پیشران صادرات، سرمایه‌گذاری و اشتغال

وی با هشدار نسبت به اینکه آمریکا به دنبال فعال‌سازی کریدور زنگزور است گفت: در حالی که کریدور شرق به غرب ایران بهترین، سودآورترین و تنها مسیر تمام‌ریلی بدون توقف در منطقه است، ماکو می‌تواند در این مسیر به یکی از مناطق آزاد مطرح کشور تبدیل شود.

منطقه آزاد ماکو از زمان راه اندازی تا امروز پیشرفت های چشمگیری داشته و در تمامی عرصه ها درخشش چشمگیری داشته به نوعی که از کشاورزی تا صنعت و از ترانزیت تا گردشگری گام های برجسته ای برداشته است.

بی شک آمارها می تواند گویای عملکرد درخشان و جایگاه منطقه آزاد ماکو در تجارت به ویژه ترانزیت باشد. مدیرعامل منطقه آزاد ماکو از تولیدات ۱۴۰ میلیون دلاری منطقه خبر داد که به وسیله شرکت‌های فعال در عرصه خدمات ترانزیت، لجستیک، تولید پوشاک، لوازم خانگی و معدنی انجام شده و گفت: صادرات از این منطقه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که در ۱۰ ماهه سال گذشته یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار از طریق گمرک بازرگان و منطقه آزاد ماکو صادرات صورت گرفت که رشد ۴۵ درصدی را نشان می‌دهد.

گروسی از تراز مثبت تجاری منطقه آزاد ماکو خبرداد و گفت: میزان صادرات منطقه آزاد ماکو بیش از واردات است که شامل مواد اولیه کارخانجات و شرکت‌ها بوده است. وی با امید به اینکه با ایجاد دهکده لجستیک و کریدور شرق به غرب، جنوب شرق به شمال غرب که با جدیت در حال پیگیری است، این تراز افزایش یابد.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو  با تأکید بر لزوم توسعه شمال‌غرب کشور، رونق گردشگری و سرمایه‌گذاری را از اولویت‌های اصلی منطقه دانست و گفت: گردشگری خرید و تامین کالای مصرفی منطقه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و اهمیت کریدور شرق به غرب برای فعالان اقتصادی و افکار عمومی تبیین شود.