اشتراک گذاری :
به نقل از پول نیوز، برای پیشرفت یک مجموعه به عوامل متعددی نیاز داریم، اما نکته مهم اینجاست که این عوامل بدرستی کنار یکدیگر قرار گیرد و از تمام ظرفیت های آنها بخوبی استفاده شود. شکل گیری یک بنگاه اقتصادی، گام اول است و اقداماتی که برای پیشرفت صورت می گیرد، در رتبه های بعدی قرار می گیرد.
بی شک نیروی انسانی بسیاری ارزشمند است و آنچه در مسیر پیشرفت یک بنگاه اقتصادی کارآمد می شود، عملکرد نیروهای انسانی توانمند، مستعد و البته با انگیزه است. نیروی انسانی در هر بخش از بنگاه اقتصادی اهمیت خاصی دارد که تحصیل کردگان خط تولید بسیار ارزشمند هستند، اما نباید نقش آفرینی بخش اداری را نادیده گرفت.
آنچه به عنوان بازوی مدیریت در بازنشر عملکرد یک مجموعه نقش افرینی می کند، روابط عمومی است. هرچقدر عملکرد روابط عمومی درخشان تر و تاثیرگذارتر باشد، به همان نسبت عملکرد یک مجموعه بیشتر به چشم می آید. مجموعه های بزرگی با عملکرد درخشان هستند که بدلیل عملکرد ضعیف روابط عمومی، نه تنها هرگز دیده نمی شوند، بلکه به سیبل انتقاد حتی انتفادهای غیر منصفانه تبدیل می شوند، در مقابل روابط عمومی هایی هستند که با درایت و تسلط بر حوزه مسوولیت، مجموعه را به جامعه مخاطب معرفی می کنند. بی شک نقش مدیریت روابط عمومی از جایگاه والایی برخوردار است که ناشی از عملکرد درست مدیریت مجموعه در انتخاب مدیر روابط عمومی است.
بتازگی شاهد آیین رونمایی از هویت بصری جدید شرکت پتروشیمی جم بودیم که از طراحی نوین لوگو، رنگ سازمانی و عناصر گرافیکی جدید پتروشیمی جم پردهبرداری شد، اقدامی تاثیرگذار که به همت روابط عمومی پتروشیمی جم انجام شد. طراحی و اجرای هویت بصری، نخستین اقدام از این دست در صنعت پتروشیمی کشور بود که در آینده تاثیرات شگرفی بر جای خواهد گذاشت و الگویی برای دیگر مجموعه ها خواهد شد. در اهمیت این رونمایی حضور پناهی مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری صندوق بازنشستگی کشوری قابل بررسی است.
از آنجا که پتروشیمی رتبه برتر در تولید محصولات پتروشیمی دارد و همواره مورد تقدیر قرار می گیرد، لازم به برندسازی است. اینکه یک مجموعه بزرگ به اندازه ای تولید با کیفیت داشته باشد که جایگاه برتر کشور را از آن خود کند، لازم است در زمینه برندسازی اقدامات موثری صورت پذیرد که تعریف لوگو مناسب از نیازهای ضروری است. اما شاهد بودیم که سالها لوگوی پتروشیمی جم ثابت مانده و نیازمند تغییری تاثیرگذار بود. بازطراحی هویت بصری پتروشیمی جم، تحولی شگرف بود که بیانگر بلوغ نگاه مدیریتی به نقش روابط عمومی در صنایع سنگین است؛ جایی که تاکنون کمتر به مقوله برندینگ و ارتباطات یکپارچه توجه شده است.
همچنین بخوانید : پتروشیمی جم در آستانه پشت سرگذاشتن رقبا با تولیدات جدید
اهمیت توصیف این عناصر در لوگوی جدی بدلیل آن است تا مخاطب با نگاه عمیق و دقت بیشتری توجه کند تا تلاش تیم روابط عمومی کمرنگ نشود. واقعیت این است که طراحی صورت گرفته، از یک سو زیباییشناسی برند را ارتقا میدهد و از سوی دیگر به انتقال مؤثر پیامهای کلیدی شرکت در تعامل با ذینفعان داخلی و خارجی کمک میکند.
مدیرعامل پتروشیمی جم که از همان ابتدا در جریان روند طراحی لوگوی جدید قرار داشته، از تیم روابط عمومی تقدیر کرد و این اقدام را نمادی از خلاقیت، جسارت و نگاه آیندهنگر پتروشیمی جم دانست. نجفیاردکانی با امید به آنکه این تحول بصری، مقدمهای برای تحولات عمیقتر در حوزه ارتباطات سازمانی و تعامل با ذینفعان باشد گفت: نگاه آیندهنگر به ارتباطات، میتواند مسیر تعامل با ذینفعان را متحول کند. روابط عمومی امروز دیگر صرفاً واحد اطلاعرسانی نیست؛ بلکه موتور خلاقیت، هویتسازی و تعامل راهبردی در سازمانهای صنعتی است و این کار بزرگ نشاندهنده یک تحول مهم و الهامبخش در صنعت پتروشیمی ایران و نقطهعطفی در برندینگ صنعتی است.
در تشریح اهمیت طراحی لوگوی جدید، عملکرد روابط عمومی و امور بینالملل شرکت پتروشیمی جم طی دو سال گذشته بسیار کارگشاست که کسب بیش از ۵ عنوان جایزه بینالمللی از جمله در زمینه طراحی بوده، افتخاراتی که گواه توانمندیهای جهانی این واحد و ظرفیتهای برند پتروشیمی جم در عرصههای بینالمللی و نشاندهنده استانداردهای جهانی در اجرا و طراحی، توان رقابت در عرصههای بینالمللی و تأثیرگذاری برند پتروشیمی جم فراتر از مرزهای ایران است، جوایزی که از کشورهای روسیه، لهستان، امارات و… بوده است.
سخن گفتن در خصوص توانمندی روابط عمومی پتروشیمی، در سخنان نجفی اردگانی در سه کلمه خلاقیت، جسارت و نگاه آیندهنگر خلاصه شده، اما بازطراحی هویت بصری پتروشیمی جم، آنهم بهطور کامل و برای اولین بار از سوی روابط عمومی و امور بینالملل، اقدامی کمنظیر و پیشرو در صنعت پتروشیمی کشور است، حرکتی که بلوغ ارتباطات سازمانی در صنایع سنگین است؛ جایی که معمولاً برندینگ کمتر مورد توجه قرار میگیرد و با حمایت حداقلی و مخالفت حداکثری روبرو است، افزایش انسجام بصری در تعاملات داخلی و خارجی شرکت را به همراه دارد و به ایجاد تمایز رقابتی در سطح ملی و بینالمللی، بهویژه در نمایشگاهها، مذاکرات و ارتباط با سرمایهگذاران منجر میشود.