اشتراک گذاری :
به نقل از پول نیوز، در شرایطی که اقتصاد با چالشهای بسیاری دست به گریبان است، قوانین متعددی تصویب می شود تا اقتصاد را از این چالشها برهاند، اما همچنان این چالشها به صورت آزار دهنده ای مشکل آفرین می شود. در حالی که تولید به عنوان محور اصلی مورد تاکید قرار دارد، موانع بسیاری از صدور مجوز تا موافقت اصولی و صدور پروانه بهره برداری بر سر راه سرمایه گذاران قرار دارد، وضعیت که باعث نارضایتی سرمایه گذاران و حتی فرار سرمایه از کشور شده، وضعیتی که ریشه در کاغذبازی های بی مورد دارد.
برای عبور از بروکراسی اداری و به منظور جلوگیری از دلسردی سرمایه گذاران، مناطق آزاد تعریف شد تا سرمایه گذاران با خیالی آسوده سرمایه های خود را بدانجا ببرند و در سریعترین زمان ممکن بتوانند بنگاه اقتصادی را راه اندازی کنند و سرمایه خود را به سوددهی برسانند.
با وجود امتیازهای بسیاری که برای مناطق آزاد در نظر گرفته شده، همچنان چالشهایی وجود دارد که سرمایه گذاران را دلسرد می کند. البته جذب سرمایه گذار و راه اندازی بنگاه اقتصادی به تیم مدیریتی بستگی دارد که در مناطق آزاد فعالیت می کنند. اگر مدیر یک منطقه آزاد انگیزه لازم را داشته باشد، می تواند باعث دلگرمی سرمایه گذار و رونق تولید شود و چنانچه مدیری از سر رفع مسوولیت، فقط در پشت میز بنشیند و اقدام تاثیرگذاری به عمل نیاورد، اهداف منطقه آزاد هرگز محقق نخواهد شد و باعث ناامیدی و دلسردی خواهد شد.
با این پیش زمینه، لازم است عملکرد مناطق آزاد مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود کدام منطقه آزاد تا چه انداز موثر و موفق عمل کرده و کدام منطقه آزاد نه تنها تحولی به وجود نیاورده، بلکه از اهداف عقب مانده است.
بی شک منطقه آزاد ماکو از جمله مناطق آزاد کشور است که پله های ترقی را با سرعت بیشتری طی کرده و به معنای واقعی توانسته تعریف درستی از منطقه آزاد ارایه دهد. یکی از جدی ترین چالش های مناطق آزاد، نداشتن طرح جامع است. بسیاری از مناطق آزاد محدوده مشخصی ندارند و نداشتن محدوده مشخص باعث شده در مدیریت با چالش رو به رو شود، زیرا اقتدار عمل لازم را ندارد و همواره با مدیران دولتی در تعارض قرار می گیرد.
همچنین بخوانید: تجلی منطقه آزاد ماکو در نمایشگاه «ایران زیر ساخت»
ظرفیت دیگری که مناطق آزاد دارند، استفاده از معافیت منطقه در بکارگیری انواع امکانات از جمله خودروهای جدید است. مناطق آزاد می توانند خودروهای خارجی را وارد منطقه کنند و بدون پرداخت عوارض، خودروهای خارجی را استفاده کنند، اما چالش اینجاست که دارندگان این خودروها فقط باید در منطقه آزاد از آن خودرو استفاده کنند و حق استفاده از آن را در خارج از منطقه ندارند، این در حالی است که در سالهای اخیر، خودروهای داخل منطقه آزاد می توانستند در سطح استان و تا فاصله 120 کیلومتیر منطقه آزاد رفت و آمد داشته باشند که این امتیاز از آنها گرفته شده بود.
اما پیگیری های حسین گروسی مدیرعامل منطقه آزاد ماکو نشان می دهد که تغییرات اساسی در این خصوص بوجود آمده به نوعی که گروسی از صدور مجوز رسمی برای تردد خودروهای خدماتی، امدادی و ناوگان حملونقل عمومی با پلاک منطقه آزاد ماکو تا مرکز استان آذربایجانغربی خبر داد که در گام اول حرکت خوبی است، زیرا چنانچه ساکنان منطقه آزاد ماکو با مشکلی رو به رو شوند، نمی توانند از وسایل نقلیه منطقه آزاد استفاده کنند و برای خروج از منطقه آزاد ماکو، باید از وسایل نقلیه ای غیر از پلاک منطقه آزاد ماکو استفاده کنند.
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو به تشریح امتیازهای صدور مجوز تردد خودروها پرداخت و گفت: این مجوز باعث نوسازی و ورود خودروهای خارجی ناوگان حمل و نقل عمومی، تاکسی ها و اتوبوس ها در این استان می شود و با عنایت به تصویب طرح جامع منطقه سایر خودروهای پلاک منطقه آزاد نیز با مساعدت استاندار بزودی تا مرکز استان تردد خواهند کرد.