اهمیت تجارت با اعضای بریکس، اوراسیا و شانگهای در دوران تحریم

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ از حدود چهار سال پیش که وارد تجارت آزاد با اوراسیا شده‌ایم، تجارت ما با اوراسیا ۲.۵ برابر شد، این موضوع به دلیل کاهش تعرفه‌ها بود. نکته جالب اینجاست که افزایش تجارت، تنها به کالاهایی محدود نشد که تعرفه‌های آن‌ها کاهش یافته بود.

تولید کنندگان و تجار باید به این باور برسند که قدم به قدم به سمت تجارت آزاد حرکت کنیم و در همین راستا توسعه تجارت با اعضای اتحادیه اوراسیا رقم خورده است.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت پیمان تجارت آزاد را با اعضای کشورهای اوراسیا امضا کردیم و در مجلس شورای اسلامی این موضوع در حال تصویب است، از پنج کشور عضو اوراسیا، سه کشور نیز این پیمان را دنبال کرده و در کشور خود به نتیجه رسانده‌اند.

به‌نظر می‌رسد نقش بخش‌خصوصی در بازارسازی جدید پررنگ‌تر از دولت‌هاست؛ آنچه مسلم است توسعه صادرات نیازمند همگرایی تاجران، صنعتگران، کارآفرینان و بخش دولتی است.

توسعه صادرات نیازمند تدوین راهبرد، سیاست‌گذاری و برنامه‌های منسجم است.

از سوی دیگر عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بریکس و شانگهای زمینه‌های گسترش تجارت را فراهم می‌کند.

در دنیای امروز ورود و تصاحب بازارهای جدید کار دشواری است، اما به نظر می‌رسد حفظ بازارهای گذشته و ثبات آن با پیچیدگی‌های بیشتری همراه شده است؛ از این‌رو باید برای آن برنامه‌ریزی منسجمی در سطوح مختلف انجام شود.

امضای موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی و آزاد، برپایی کمیسیون‌های مشترک و کمیته‌های تجاری اقتصادی مشترک بین کشورها، از جمله حمایت‌هایی سازمان توسعه تجارت ایران از صادرات در کشور است‌.

در دنیای پویای تجارت، همیشه فرصت‌ها و تهدیدهای جدیدی ایجاد می‌شوند؛ از این‌رو بازارسازی و جذب بازارهای جدید می‌تواند به صادرات کمک کند.

بیشتر بخوانید:

استفاده از ارزهای محلی به جای دلار در مبادلات تجاری اعضای گروه بریکس

بازارهای جدید می‌تواند به صورت بازارهای واسطه، یا پیمان‌های چندجانبه، یا کاهش عوارض بر کالا باشد. اگر موافتنامه‌های تجارت ترجیحی یا آزاد بین ایران و کشورهای دیگر تعریف شود، خود به خود انگیزه تجار برای توسعه صادرات تقویت می‌شود.

اعمال تحریم‌های ظالمانه، دولت و تولید را با چالش‌های جدی مواجه کرده است، از این‌رو سیاست‌ها و مشوق‌های حمایتی در توسعه صادرات می‌تواند نقش مهمی ایفا کنند. درسایر کشورها با روش‌های مختلف این حمایت‌ها از سوی دولت به صادرکنندگان عرضه می‌شود.

در بازارهای جدید می‌توان مزیت‌های مقایسه‌ای داشت؛ به این معنا که هر کشوری پتانسیل‌های صادراتی و رکوردهای صادراتی خود را دارد. از این‌رو شناخت بهتری از مقاصد صادراتی دارای اهمیت است.