زهرا سعیدی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ، درباره جلسه کمیسیون متبوعش برای بررسی افزایش قیمت خودروهای شرکت سایپا و ایران خودرو، اظهار کرد: در این جلسه با حضور وزیر صنعت، معدن تجارت، معاون شرکت ایدرو، مدیرانعامل خودروسازی سایپا و ایران خودرو، نماینده دیوان محاسبات، انتقاد نمایندگان به وضعیت مکرر قیمت خودرو بررسی شد.
وی افزود: از آنجا که وکلای ملت نسبت به افزایش قیمت خودرو منتقد بودند، وزیر صمت توضیح داد؛ این افزایش قیمت مصوبهای است که از دولت قبل به جا مانده و بیش از یک سال خودروهای داخلی مطابق مصوبه «شورای رقابت» افزایش قیمت نداشتهاند که اکنون طبق ضوابط این مصوبه به وزیر صمت ابلاغ و توسط خودروسازها اجرا میشود.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: اگرچه خودروسازها به فروش خودروها به قیمت واقعی اصرار داشتند اما نمایندگان نیز تاکید کردند؛ زمانی قیمت خودروها میتواند واقعی شوند که حقوقها نیز واقعی شوند.
سعیدی اظهار کرد: به دلیل آنکه این افزایش قیمت در کودال اعلام و مصوبه شورای رقابت نیز داشته و عملا قانونی شده نمیتوان مانع از آن شد.
وی همچنین اظهار کرد: طبق توضیحات وزیر صمت به دلیل افزایش 5 برابری واردات خودرو، التهاب افزایش قیمت در خودروهای خارجی کم و میان خودروهای داخلی و خارجی رقابت ایجاد شده است، بنابراین نمایندگان پیشنهاد دادند؛ خودروهای دسته دوم کار کرده در انحصار تعداد محدودی از شرکتها و افراد قرار نگیرد و افراد و شرکتهای با اصالت بیشتر پای کار بیایند تا بتوان التهاب بازار خودرو را کاهش داد.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین عنوان کرد: افزایش قیمت اخیر خودروهای داخلی شامل افرادی که وجه خودروی ثبتنامی خود را کامل پرداخت کردهاند، نمیشود.
سعیدی افزود: همچنین از افرادی که بخشی از این هزینه را پرداخت کرده و البته از موعد تحویل خودروی آنها گذشته است نیـز وجه اضافهای اخذ نمیشود.
بیشتر بخوانید :
اقتصاد دستوری،نتیجه فریز شدن قیمت خودرو در دو سال گذشته
نماینده مردم مبارکه همچنین بیان کرد: در نهایت افرادی که 50 درصد هزینه خودروی ثبت نامیشان را واریز کرده و از موعد تحویل خودرویشان نگذشته، به اندازه 50 درصد باقی مانده مشمول افزایش قیمت میشوند.