نگاه مهربانانه ی بانک توسعه تعاون به تعاونی ها

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ اگرچه ثبات مدیریتی یکی از اصول مهم محسوب می شود، اما نمی توان بر استمرار مدیریت تاکید کرد و انتظار داشت درهای یک مجموعه سالها بر یک پاشنه بچرخد. بی شک تغییرات مدیریتی اتفاقاتی را رقم می زند که می تواند به تحولات بنیادین منجر شود. تغییرات مدیریتی عملکرد مدیران گذشته را نشان می دهد و انگیزه ای برای مدیران جدید می شود تا با رکورد شکنی و مدیریت مناسب، ورود خود را به عرصه مدیریت اثبات کنند.

با توجه به انتخابات که رفتن یک دولت و آمدن دولت دیگر را رقم می زند، آمدن وزرای جدید، تغییرات مدیریتی در سطوح پایین تر را بدنبال دارد که نشان می دهد تغییرات مدیریتی در تمامی سطوح امری اجتناب ناپذیر است. البته انتخاب مدیران جدید با دقت و درایت صورت می گیرد، زیرا دولت جدید بنا دارد نقش آفرینی خود در اداره کشور را اثبات کند.

بحران اقتصادی از تورم بالای 40 درصدی تا گرانی های بی حساب و کتاب نشان می دهد مهمترین بخش کابینه، تیم اقتصادی است. از سازمان مدیریت و برنامه ریزی تا وزارتخانه های اقتصاد، صمت، کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقش کلیدی در رونق اقتصادی کشور دارند. به همین دلیل شاهد تغییرات گسترده در بخشهای اقتصادی دولت هستیم. اما نظام بانکی در رونق اقتصادی نقش تعیین کننده ای دارد. هر تصمیمی که در بانکها گرفته شود، تاثیرات مستقیمی بر تمامی بخشها می گذارد. اقتصاد کشور در سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تعریف می شود که هر سه بخش وابستگی شدیدی به نظام بانکی دارند.

بخش تعاونی به عنوان مهمترین بخش اقتصاد، مطرح است. رهبر انقلاب در سیاستهای ابلاغی اصل 44 قانون اساسی، مقرر کردند 25 درصد اقتصاد بر پایه تعاونی استوار باشد، اما شرایط نشان می دهد که در خوش بینانه ترین حالت، سهم تعاون از اقتصاد به 5 درصد هم نمی رسد، این در حالی است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی بخش تعاون کشور است و برای حمایت از بخش تعاونی، بانک توسعه تعاون و بیمه تعاون تعریف شده است.

خوشبختانه بانک توسعه تعاون همواره نگاه مهربانانه ای نسبت به تعاونی ها داشته و آمارها حکایت از آن دارد که تعاونی ها از هر کجا ناامید بوده اند، به سراغ بانک توسعه تعاون و نیاز خود را از این بانک تامین کرده اند. اما مدیریت بانک توسعه تعاون با روی کارآمدن دولت چهاردهم تغییر کرد و علی سرزعیم سرپرستی بانک توسعه تعاون را بر عهده گرفت.

بیشتربخوانید:

انضباط و قانونمداری سرلوحه بانک توسعه تعاون

از آنجا که سرزعیم تجربیات گران بهایی در عرصه اقتصاد و بانکداری دارد، آمدن او می تواند تحولات مثبتی در بانک توسعه تعاون برجای بگذارد. سرپرست بانک توسعه تعاون در اولین اقداماتی که به عمل آورده، دیدارهای تخصصی با مدیران و معاونت های زیر مجموعه بانک به عمل آورده که در تازه ترین مورد، با معاونت امور استانها و بازاریابی این بانک دیدار کرد. سرزعیم گفت: دو درصد سرمایه انسانی شبکه بانکی در این بانک در حال فعالیت هستند و سهم بانک در منابع کمتر از یک درصد است. وی با تاکید بر اینکه ارتقای شاخص های عملکردی شعب ضرورت دارد گفت: فعالیت همه شعب باید در مسیر کارآمدی و بهره وری قرار گیرد.

سرپرست بانک توسعه تعاون با تاکید بر اینکه ستاد نیز باید از آمادگی، هماهنگی و توان تخصصی کافی برای پشتیبانی موثر از شعب برخوردار باشد گفت: موضوع چابک سازی بانک بسیار مهم است و ضمن تسهیل فرآیندها باید کیفیت و سرعت خدمات را در مقایسه با شبکه بانکی ارتقا دهیم.

سرزعیم با اشاره به اینکه بازاریابی از اهمیت ویژه ای برای پیشرفت برنامه های بانک برخوردار است گفت: ضرورت دارد از جدیدترین فرآیندها و مکانیزم ها برای ارتباط با مشتریان استفاده کنیم. وی با درک درست از نامگذاری بانک توسعه تعاون و وظایفی که بر عهده این بانک گذاشته شده گفت: برای تعاونی ها به عنوان جامعه هدف اصلی بانک برنامه داریم.

معاون مدیرعامل دراموراستانها وبازاریابی بانک توسعه تعاون نیز گفت: کیفیت خوب تصمیم، باهمراهی و مشارکت حداکثری کیفیت اجرا، تضمین کننده برآیند عقلانیت مالی اقتصادی وعقلانیت ارتباطی کلامی است. کریم میرزاخانی عقلانیت مالی اقتصادی درحوزه امور استانها و شعب را مهم توصیف کرد و گفت:عقلانیت مالی اقتصادی به معنای «مدیریت عملکرد» است که هدف آن ایجاد هماهنگی بین اهداف سازمانی و عملکرد فردی و تیمی کارکنان است. وی گفت: این فرآیند شامل تبیین اهداف بصورت شفاف، ارزیابی منظم عملکرد، ارائه بازخورد سازنده، و طراحی برنامه‌های توسعه فردی و سازمانی است. که برآیند آن ،سود آوری ومدیریت ریسک بهمراه جانشین پروری که علاوه برارتقاء عملکرد ،موجب ارتقاء ذهنیت درونی وبیرونی از برند مدیر وسازمان می شود.

میرزاخانی با تاکید بر اینکه عقلانیت ارتباطی کلامی در حوزه امورمشتریان و توسعه بازار به مفهوم تعامل با مشتری است گفت: دراین تعامل باید بامشتری همراه باشیم، به مشتری آموزش و مشاوره بدهیم و درنهایت دراین فرایند ارتباط با مشتری را به سطح دی‌نفعی برسانیم تا او مهم بودن راحس و تجربه کند و بفهمد قصد ما دروهله اول رفع نیاز مشتری است نه سود. معاون مدیرعامل دراموراستانها وبازاریابی افزود: اگراین فرایند همراهی، آموزش و مشاوره برای مشتری انجام نگیرد و به مشتری خدمت نکنیم، باید به کسی خدمت کنیم که به مشتری خدمت می کند. چون مشتری سنگ بنای سازمان و بقای آن را تضمین می‌کند.

در این جلسه صیاد رحمانپور مدیر امور استانها و شعب و حسین سرین رئیس اداره کل امور مشتریان و توسعه بازار نیز گزارشی از فعالیت ها ارائه دادند.