اشتراک گذاری :
خبرداری؟ اگر قرار است از تهدیدهای اقتصادی با محوریت تحریم ها عبور کنیم و سیاست های ویرانگر دشمنان را شکست دهیم، هیچ راهکاری به غیر از اعتماد به توان داخل نداریم. از سوی دیگر رهبر انقلاب سالهاست بر تولید تاکید می کنند و نامگذاری سالها را بر ستون های تولید پایه گذاری کرده اند. بنابر این تولیدکنندگان در صدر امور قرار دارند و به عبارت بهتر چشم امید مسوولان به تلاشهای تولیدکنندگان دوخته شده است.
تولید نیازمند ابزارهای گوناگون
اما تولید به ابزارهای گوناگونی نیاز دارد که از سرمایه تا نیروی انسانی کارآمد، ماشین آلات، مواد اولیه و بسیاری موارد دیگر را شامل می شود. اگر واقع بین باشیم، با گستردگی تحریم، تمامی بخشهای تولید در محدودیت و محرومیت قرار دارد. نکته دیگر اینکه تولید در عرصه های گوناگون شکل می گیرد که هر کدام مصرف متفاوتی دارد. با نگاهی به مصرف فولاد در صنایع، متوجه می شویم که صنعت فولاد حرف اول را می زند و هر چالش یا مشکلی در عرصه این صنعت بروز کند، دیگر بخشها را تحت تاثیر قرار می دهد، همانطور که رونق در صنعت فولاد، دیگر بخشها را روغن کاری می کند و به جریان می اندازد.
جایگاه صنعت فولاد
اما فولاد گستردگی بسیاری دارد و هر کدام ماشین آلات و تجهیزات ویژه ای دارند که لازم است به صورت جداگانه تامین شود. اکنون صنعت فولاد جایگاه خوبی در ایران و جهان دارد. فولادسازان ایرانی نه تنها نیاز داخل را تامین کرده اند، بلکه بازارهای جهانی را نیز مال خود کرده اند. در بین فولادسازان، فولاد مبارکه از جایگاه ویژه ای برخوردار است. فولاد مبارکه از ورق مصرفی در بدنه خودرو تا انواع محصولات دیگر برای بخشهای دیگر را تولید و تامین می کند و نقش تعیین کننده ای در این عرصه دارد.
محدودیت واردات ماشین آلات
از آنجا که ماشین آلات نقش تعیین کننده ای ایفا می کنند، محدودیت ها برای واردات ماشین آلات جدید مشکل آفرین می شود و از سوی دیگر، تعمیر ماشین آلات فرسوده، اگرچه کار راه انداز است، اما بسیار هزینه بر و در بحث انرژی نیز پر مصرف است، چالشی که فولاد مبارکه نیز با آن دست به گریبان است. البته صنعت فولاد بسیار تخصصی و فنی است که شناخت آن برای همگان امکان پذیر نیست. با این اوصاف، شرکت فولاد مبارکه با استخدام نیروهای کارآمد و تربیت جوانان تحصیل کرده و با انگیزه، موفق شده علاوه بر فعال نگه داشتن خط تولید، تحولات جدیدی رقم بزند که باعث افزایش کمیت و کیفیت در تولید شود.
مدیریت ریسک های ایمنی
یکی از بخشهای تخصصی فولاد مبارکه خطوط اسکینپاس و تمپر میل نورد سرد فولاد مبارکه است که عبدالرحیم صادقی دولتآبادی، ریاست آن را بر عهده دارد. در این بخش بتازگی اتفاق مبارکی صورت گرفته و ربات حمل کلافچه در خط اسکینپاس 2 به صورت کامل راهاندازی شده است. صادقی در تشریح این مهم گفت: ربات حمل کلافچه دو بازو با درجه آزادی سه درجه دارد و با جایگزین شدن بر سیستم قدیمی، تعدادی از ریسکهای اصلی ایمنی واحد و مشکلات تعمیراتی سیستم قبل حذف شده است.
تعویض پس از جلسات بسیار
برای آنکه به اهمیت این ربات پی ببریم، توضیحات علی ناظری سرپرست تولید خطوط اسکینپاس و تمپرمیل می تواند کارگشا باشد. وی با اعلام اینکه سیستم قدیمی از نوع دروازهای و دارای درام و سیم بکسل و جزو تجهیزات با ریسک بالای ایمنی و تعمیراتی واحد طبقهبندی شده بود که همواره موجب توقفات طولانیمدت خط تولید میشد گفت: به همین منظور خروجی جلسات RCM واحد نیز رأی به تعویض این سیستم میداد. بنابراین پس از جلسات کارشناسی متعدد و بررسی طرحهای مختلف بر آن شدیم تا این مکانیسم را تعویض کنیم.
پروژه نوآورانه
از آنجا که بکارگیری تجهیزات فرسوده، انرژی بر بوده و بازدهی لازم را نیز ندارد، عبدالله نصوحی کارشناس برق، اتوماسیون و ابزار دقیق واحد و مسوول این پروژه گفت: ربات حمل کلافچه جزو پروژههای نوآورانه کشور است که عملیات طراحی، ساخت، نصب و اجرای آن بهصورت کاملاً بومی انجام شد. وی افزود:با توجه به معارضات گوناگون در سایت تولید و وجود محدودیت فضای شدید به شکلی کاملاً کارآمد راهاندازی و طرح اولیه توسط واحد و با کمک شرکت فنی و مهندسی تهیه و وارد فاز اجرا شد.
بکارگیری ورق های مستحکم
مسوول این پروژه افزود: با توجه به ماهیت پروژه و طول بازوهای ربات که به 12 متر میرسد، در ساخت مکانیسم از ورقهای مستحکم فوق سبک استفاده گردید و جهت مانورهای دستگاه شیرهای تناسبی (Proportional Valve) و موقعیت سنجهای دقیق (Encoder) به کار گرفته شد. نصوحی گفت: استفاده از شیرهای تناسبی در این مکانیسم امکان افزایش سرعت دستگاه و افزایش زمان آمادهبهکاری خط تولید را نیز فراهم آورد.
وی با اشاره به اینکه سیستم هیدرولیک مکانیسم به سیستم مرکزی هیدرولیک (LP) خط تولید متصل شد گفت: با توجه به اینکه این مکانیسم در سیکل اتوماتیک نورد کلاف قرار گرفت، جهت اعمال پیششرطهای مربوطه در برنامه PLC، شبکه صنعتی مکانیسم به شبکه اتوماسیون صنعتی اصلی خط وصل شد و برنامههای مربوط به مکانیسم و سیکل اتوماتیک آن نوشته شد. کلیه حرکتهای ربات جهت ایمنی بیشتر با سنسورهای محدودکننده (Proximity Switch) محدود شد و علاوه بر آن قفلهای مکانیکی نیز در موقعیتهای حساس قرار داده شد.
بیشتربخوانید:
بخشهای درگیر
اینکه بسادگی از راه اندازی کامل ربات حمل کلافچه سخن به میان بیاید، شاید بدرستی نتواند نقش آفرینی آن را ترسیم کند، اما رییس خطوط اسکینپاس و تمپر میل نورد سرد با تقدیر از دست اندرکاران، همه چیز را روشن کرد. صادقی دولت آبادی از زحمات تمامی همکاران واحدهای درگیر در پروژه اعم از خطوط اسکینپاس و تمپرمیل، توسعه نورد سرد، دفاتر فنی تولید و تعمیرات، خدمات تخصصی نورد سرد، خرید، شرکت فنی مهندسی و شرکت دانشبنیان کیوان کاوه گلشن سپاهان و حمایتهای بیدریغ مدیر ناحیه نورد سرد و مدیر محصولات پوششدار تشکر و قدردانی کرد، تشکری که نشان می دهد برای ساخت این ربات چه بخشهایی درگیر بوده اند.