پیشگیری و نظارت صحیح بر حوادث امنیتی در نظام بانکی، به ویژه جلوگیری از سرقت یا هک دادهها، یک نگرانی حیاتی در این حوزه است. فناوریهای نوین طیف وسیعی از روشها و راهحلها در جهت افزایش امنیت سایبری نظام بانکی را پیش روی نهادهای نظارتی قرار میدهد. بهره گیری از تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان بانکی، استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین برای شناسایی ناهنجاری، نمونهای از فناوریهای به کار رفته در این حوزه است.
قرار است در این رویداد، در فضایی تعاملی و مسالهمحور، کارشناسان حوزه فناوریهای نوین که لبه مرز مطالعه و تحقیق را دارند، مسائل و چالشهای پیش روی صنعت و نظام بانکی را بررسی کنند و بتوانند با توجه به تجربیات و مطالعات خویش برخی راهحلها و ایدهها را بیان کنند که احتمالا از دید متخصصان مشغول به کار در این حوزه دور مانده است.
این نشست با اسپانسری شرکت خدمات انفورماتیک، روز سوم رویداد تراکنش ایران (۱۹ دی ماه) ساعت ۱۳ الی۱۵:۲۰ در سالن اصلی برگزار میشود. لازم به ذکر است، نشست های امسال همچون سال گذشته به صورت TED برگزار می شود.
گفتنی است، هر یک از نشست های تراکنش دهم ایران یک کمیته علمی ۱۰ نفره دارد که به زودی اعضای آن مشخص و با همفکری اسپانسر سخنرانان این نشستها نیز انتخاب خواهند شد.
وظایف کمیتههای علمی در نشستهای تراکنش ایران
۱. تعیین موضوعات و محورهای مباحث هر نشست.
۲. تنظیم بیانیه پایانی نشست.
۳. پیشنهاد سخنرانان حاذق به مرکز فابا و اسپانسر متناسب با موضوعات نشست.
لازم به ذکر است، سخنرانان هر نشست ۴ الی ۵ نفر خواهد بود که با مشورت از کمیته علمی و همفکری اسپانسر و مرکز فابا برگزیده خواهند شد.
یادآوری می شود، سخنرانی ها و گفت وگوهای این نشست ضبط میشود و مجدداً از طریق رسانههای گوناگون منتشر خواهد شد و خلاصه مباحث آن نیز در کتاب «گفتگوی متخصصان تراکنش دهم ایران» به چاپ خواهد رسید.
شایان ذکر است که امسال دهمین نمایشگاه تراکنش ایران، با ۲۶ نشست همراه شما خواهد بود که شامل ۱۴ نشست تخصصی ویژه اکوسیستم صنایع مالی، بانکی، پرداخت و فناوری و ۱۲ نشست نوآوری ویژه زیست بوم نوآوری، استارتاپی و سرمایه گذاری خواهد بود.
عناوین نشست های تخصصی ویژه اکوسیستم صنایع مالی، بانکی، پرداخت و فناوری
۱.فرزند زمان خویشتن باش (نقش هوش مصنوعی مولد در آینده بانکداری)
۲.ساده میگویم، درون ابرها گم گشتهایم (گم گشتههای صنعت پرداخت در عصر هوشمندسازی)
۳.طالب بیقرار شو، تا که قرار آیدت (قراردادهای هوشمند و زیست بوم مالی smart contract)
۴.غافل منشین نه وقت بازی است (کم توجهی به جایگاه حسابرسی فناوری اطلاعات IT AUDIT)
۵.اعتماد سخت است و ساختنی (کارکردها و چالشهای شرکتهای معتمد مالیاتی)
۶.نگفتمت مرو آنجا که مبتلات کنند (ژئومارکتینگ ضرورت کسب و کارهای بانکی و پرداخت)
۷.گفتم بمان گفتا بگو تا سر دل افشا کنم (pr، دیالوگ شبکهای و مشتری محوری)
۸.باز کن پنجره را رو به افق (ارمغان لندتک در هوای ابری اقتصاد)
۹.راهی بزن که آهی بر ساز آن توان زد (کلان دادهها لازمه بهرهگیری از AI و خلق ثروت)
۱۰.ما در این شهر رقیبیم و در این راه رفیق (نقش Embedded Finance در آینده بانکها و فینتکها)
۱۱.در حسرت یک خنده دنباله داریم (هوشمندی کسب و کارها در بیثباتی سیاستها)
۱۲.با معجزه تعلیم، آینده درخشان است (توسعه سرمایه انسانی و آموزشهای نوین)
۱۳.چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید (هوش مصنوعی، امنیت، پولشویی و کشف خطا)
۱۴.آینده به چشم من، گنگ است ولی زیبا (آینده پول دیجیتال)
۱.فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم. (design thinking and innovation (تفکر طراحی و نوآوری)
۲.شبیه چشمه آبی یا کپی برابر اصل؟ (نوآوری یا کپی هوشمندانه؟ مسئله این است)
۳.باورم بر آب روید، نی سراب! (چالشهای سرمایهگذاری در عرصه نوآوری و استارتاپی)
۴.محصول عمل باطل و بیمایه فطیر است. (تامین مالی زنجیره تامین، مسئله بزرگ این روزها)
۵.به کجا چنین شتابان؟! (تب coinها به کجا میرود)
۶. این راه را نهایت، صورت کجا توان بست؟ (توکنایز کردن داراییها، آری یا نه؟)
۷.باور زندگی میخواهد رویش میوههای فصل جدید. (صنعتگرا شدن زندگی مالی با هوش مصنوعی)
۸.جهان با تو تفاوت دارد انگار. (تشابهها و تفاوتهای روند جهانی و داخلی فینتک)
۹.از کوزه برون همان تراود که در اوست. (ابر مسائل حقوقی و تنظیمگری فینتک)
۱۰.چه میبینی در این آشفته بازار؟ (بیمها و امیدهای رمز ارزها در زندگی شهروندان)
۱۱.خوش بود سرچشمهای زاینده رود. (زیست بوم نوآوری و دانش بنیانها در آئینه اسناد بالادستی)
۱۲.زندگی راهی پر از گردابهاست! (عوامل رشد دیر هنگام smeها)
نحوه مشارکت و زمانبندی نشست های تخصصی تراکنش دهم
- هر یک از نشستها ۱۰ عضو کمیته علمی خواهند داشت.
- از مدیران و متخصصان برای عضویت در کمیتههای علمی چهارده تراکنش دهم دعوت به عمل میآید.
- عناوین ۱۴ نشست را ملاحظه کنید، کارگروه مد نظر خود را انتخاب و به اطلاع مرکز فابابرسانید.
- کمیته علمی هر کارگروه، پس از نهایی شدن تشکیل و سرفصلهای ضروری برای بحث در نشست را تعیین و همچنین بیانیه کارگروه را تدوین خواهند کرد.
- نشستهای تخصصی در روزهای ۱۸ و ۱۹ دی ماه در سالن اصلی برگزار میشود. (مدت زمان هر نشست حداکثر یک ساعت میباشد که طبق جدول زیر با مدلی نوآورانه ارائه خواهد شد.)
- اخبار و گزارش مباحث کلیه نشستها به صورت وسیع انتشار و بازتاب رسانهای خواهد یافت، فیلم کامل نشستها ضبط و مجدداً در بهمن ماه در سایتهای خبری و تلویزیونی اینترنتی پخش میشود. همچنین محتوای سخنرانیها در قالب کتاب گفتگوی متخصصان چاپ و منتشر میشود.
- هر بانک یا شرکت میتواند اسپانسر نشست مورد علاقه خود شود. (شرح خدمات اسپانسری را از همکاران ستاد برگزاری دریافت کنید.)
- سخنرانان هر نشست با همفکری مرکز فابا و اسپانسر نشست برگزیده میشوند.
- برای مشارکت در این بخش با شماره همراه 09129729252 (امین بیات) و آدرس ایمیل amin.bayat@transaction.events مکاتبه کنید.
رویداد بزرگ فناوری های مالی ایران، در دوره دهم با برنامههایی متنوع ۱۷ تا ۱۹ دی ماه و با موضوع محوری”آینده باهوش است”، میزبان متخصصان، مدیران، کارشناسان و فعالان حوزه اکوسیستم صنایع مالی، بانکی، پرداخت و فناوری در تهران خواهد بود، تا در کنار هم به بررسی و نقد مسائل روز این حوزه بپردازند.
در تراکنش دهم ایران بیش از ۲۰۰ نفر در قالب هیئت علمی، بیش از ۴۰ نفر در کمیتههای داوری، بیش از ۱۰۰ سخنران نشستهای تخصصی، راهبری این رویداد را برعهده خواهند داشت و محتوایی متناسب با روندهای روز و دغدغه کسب و کارها رقم می زنند.
این رویداد که در سال جاری دهمین گام بلوغ خود را بر میدارد، جذابتر، پررونقتر و متنوعتر از هر سال برنامهریزی شده است و فصل نوینی از پویایی بانکداران، فناوران و نوآوران را رقم خواهد زد و بیش از دوازده هزار نفر از مدیران، متخصصان و فعالان اکوسیستم صنایع مالی، بانکی، پرداخت، فناوری و نوآوری را گرد خواهد آورد و با برگزاری بخش نمایشگاهی، نشستهای تخصصی، کارگاههای معرفی، جشنواره های تخصصی و…. فراتر از یک رویداد به هم اندیشی ،شبکه سازی و توسعه بازار بانکها و شرکتها یاری خواهد رساند.
افتخارات
بر اساس آخرین وضعیت احراز صلاحیت و رتبهبندی شرکتهای کامپیوتری، توسط شورای عالی انفورماتیک، شرکت خدمات انفورماتیک از بین شرکتهای انفورماتیکی فعال کشور «مقام اول» را کسب کرده و در ۱۱ نوع فعالیت اصلی «رتبه نخست» را به خود اختصاص داده است.
یادآور می شود؛ شرکت خدمات انفورماتیک دومین شرکت فعال در زمینه فناوری اطلاعات است که در بورس تهران پذیرفته شده و سهام آن از این طریق در اختیار علاقهمندان و خریداران قرار گرفته است. شرکت خدمات انفورماتیک طیف گسترده فعالیتها و خدمات خود را با تکیهبر کادر متخصص و باتجربه شرکت در اختیار مشتریانش قرار میدهد. این مجموعه در قالب پنج معاونت اصلی «منابع و توسعه مدیریت»، «بازاریابی و فروش»، «نرمافزار»، «شبکه» و «عملیات» مشغول به فعالیت است.
مدیران این شرکت معتقد هستند که موفقیت و جایگاه فعلی شرکت حاصل فعالیت هماهنگ و نزدیک این پنج معاونت با یکدیگر است. فعالیتهای شرکت خدمات انفورماتیک از طراحی و تولید نرمافزارهای تخصصی تا ایجاد و گسترش شبکه اختصاصی مخابراتی و از عرضه و تولید دستگاههای خودپرداز (ATM) و پایانه فروش (POS) تا ارائه خدمات موردنیاز بانکها بهصورت برونسپاری (Outsourcing) سبد کاملی از راهحلها، محصولات و خدمات را به مشتریان خود عرضه میکند.
همچنین این شرکت اولین و بزرگترین شبکه ارتباطات بانکی شعب، خودپردازها و کارتخوانها و تنها ارائهکننده شبکه ارتباطی بین بانکی- NiBN- برای خدمات بین بانکی مانند شتاب، شاپرک، ساتنا، پایا، چکاوک و سایر سامانههای حاکمیتی است.
شرکت خدمات انفورماتیک، تنها شرکت ایرانی به شمار می رود که که توانسته است سه بار در سالهای ۱۳۸۰، ۱۳۸۸ و ۱۳۹۳ موفق به دریافت جایزه برجسته «جشنواره بینالمللی خوارزمی» بهعنوان معتبرترین جایزه پژوهشی خاورمیانه شود.
شرکتهای زیرمجموعه
لازم به ذکر است شرکت خدمات انفورماتیک خود از شرکتهای تابعه «شرکت ملی انفورماتیک» است. با این وجود، پس از تأسیس شرکت خدمات انفورماتیک در سال ۱۳۷۲، بر اساس نیازها و کسبوکارهای جدید مطرح شده در صنعت بانکداری، تأسیس شرکتهای تابعه شامل در دستور کار این شرکت قرار گرفت.
شرکت خدمات انفورماتیک کیش (۱۳۷۸)
شرکت دادهورزی فرادیس البرز (۱۳۸۳)
شرکت خدمات انفورماتیک فرادیس گستر کیش (۱۳۸۶)
شرکت خدمات انفورماتیک نوین کیش (۱۳۹۰)
شرکت خدمات همراه آیسان لوتوس (۱۳۹۲)
مشتریان
قابل تامل است اگر بدانید کل شبکه بانکی کشور از مشتریان خدمات زیرساختی و بین بانکی شرکت خدمات انفورماتیک هستند به طوری که این مشتریان در قالب حوزه
راهکار جامع متمرکز همچون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک ملی ایران، بانک صادرات ایران، بانک آینده و…
سیستم مدیریت کارت همچون بانک کشاورزی، بانک کارآفرین، مشتریان در حوزه خدمات پرداخت کارتی PSP: و….
مشتریان در حوزه خدمات پرداخت کارتی PSP: همچون شرکت کارت اعتباری ایران کیش و شرکت داده ورزی سداد و…. هستند.