منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو مقصد سرمایه گذاری مطمئن

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ منطقه آزاد ماکو بدلیل برخورداری از شرایط مناسب و مزیت دار در زمینه صنعت، در کنار سایر موضوعات از قبیل معدن، کشاورزی، گردشگری و…، اقدام به توسعه صنعتی نمود بطوریکه بهره مندی از مزایای قانونی و منحصربفرد آن موجب رشد و توسعه چشمگیر بخش صنعت و معدن منطقه در مدت زمان کوتاه شد.

 

منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایٔی منطبق بر شهرستان‌های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان می‌باشد که در منتهی الیه شمال غربی کشور واقع شده و حدود ۷۵ درصد مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده است. این منطقه در مجاورت کشور‌های ترکیه و جمهوری آذربایجان (خودمختار نخجوان) واقع گردیده است. طول مرز‌های جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با کشور جمهوری آذربایجان ۱۴۰ کیلومتر و با کشور ترکیه ۱۳۰ کیلومتر میباشد. از نظر تقسیمات کشوری، منطقه آزاد ماکو با ۳۸۶ هزار هکتار مساحت شامل ۳ شهرستان، ۶ شهر، ۶ بخش، ۱۳ دهستان و ۲۶۱ روستای دارای سکنه است. براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، جمعیت منطقه ۱۹۲۶۰۳ نفر بوده که ۰.۲۴ درصد جمعیت کل کشور و ۵.۹ درصد جمعیت کل استان آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده است.

منطقه آزاد تجاری- صنعتی ماکو علاوه بر هم‌مرزی با ترکیه و نخجوان، همجوار با ارمنستان و منطقه قفقاز بوده و گلوگاه کریدور زمینی شمال و جنوب (رقیب کانال سوئز در خشکی) و نقطه اتصال آسیا و اروپا می‌باشد؛ و با توجه به اهمیت مواصلاتی استراتژیکی قفقاز برای ایران، انجام عمده مبادلات و آمد و شد‌های تجاری و سیاسی بین ایران و اروپا از این محور می‌باشد. فاصله اندک منطقه آزاد ماکو از بنادر مرسین در دریای مدیترانه و ترابوزان در دریای سیاه، امتیاز چشمگیری در دسترسی به بازار‌های اروپا از راه زمین ودریا است که در مقایسه با بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس به دلیل مسافت و صرفه‌های اقتصادی ناشی از مقیاس جای تردیدی باقی نمی‌گذارد که این منطقه اقتصادی‌ترین گلوگاه دررقابت با راه دریایی شرق وغرب در خشکی است.
منطقه آزاد ماکو، لجستیک بعنوان هسته پیشران و کسب و کار محوری منطقه آزاد ماکو شناسایی شده و طبق نتایج مطالعات اقتصادی در افق این طرح بیشترین سهم (بیش از ۳۰ درصد) از تولید ناخالص داخلی منطقه را به خود اختصاص خواهد داد. قرار گرفتن مرز بازرگان بعنوان مهمترین مرز زمینی کشور و دروازه ارتباط با اروپا و وجود مراکز لجستیکی متعدد و حجم بالای ترانزیت از این منطقه، فعالیت نزدیک به ۷۰۰ شرکت حمل و نقل داخلی و بین‌المللی، تردد روزانه ۱۰۰۰ کامیون، تخلیه و بارگیری روزانه صد‌ها تن کالا درگمرک، وجود بیش از ۲۰۰۰ ناوگان حمل و نقل و اشتغال حدود ۶۰۰۰ نفر در حوزه حمل و نقل و لجستیک این منطقه و قرار گرفتن در کریدور ترانزیت زمینی چین به اروپا و در دست اقدام بودن پروژه‌هایی از قبیل اتصال جدید ریلی ایران-ترکیه (تبریز – کارص) با عبور از منطقه آزاد ماکو، طراحی ایجاد دهکده لجستیک بین المللی، احداث پایانه‌ها و تیرپارک‌های بین‌المللی هوشمند، طرح ساماندهی گمرک و پس‌کرانه مرز بازرگان و … هدایت و توسعه بخش لجستیک را به یکی از ماموریت‌های اصلی و کلیدی سازمان منطقه آزاد ماکو تبدیل کرده است.

فرصت‌های بسیاری برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو در حوزه‌های مختلف فراهم شده که درصورت تبیین به بخش خصوصی می‌تواند مقصد سرمایه گذاری مطمئن باشد. کمتر منطقه‌ای در کشور همچون منطقه آزاد ماکو با این حجم از ذخایر معدنی موجود است.

پیله‌وران و تجار نقش مهمی در حرکت چرخ اقتصادی کشور و کارخانه‌های تولیدی دارند از این رو مسوولان باید حمایت‌های لازم را از آن‌ها داشته باشند و مشکلات این قشر بخصوص در منطقه آزاد ماکو رفع شود. بر این اساس ضروری است تا با همکاری تمام دستگاه‌های مسوول شورای ساماندهی، ضمن حل مشکلات مرتبط با این حوزه، از فرصت‌های تجاری پیش رو در مرز‌های کشور استفاده بهینه شود.

مهمترین مرز زمینی کشور است در این منطقه فعال بوده و علاوه بر آن، مرز صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان در این منطقه فعالیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *