اشتراک گذاری :
همچنین این سامانه در جهت شناسایی و تدقیق خانههای لوکس با سازمان امور مالیاتی همکاری لازم را مطابق قانون انجام داده است.
بهمنظور تسریع در تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان لازم است تمامی دستگاههای اجرایی و خدمات رسان به این سامانه متصل شوند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و مردم نیز جهت بهروزرسانی نشانی خود به آدرس amlak.mrud.ir مراجعه کنند.
مجلس شورای اسلامی در تیرماه ۱۳۹۴، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرد تا مطابق تبصره (۷) ماده (۱۶۹) مکرر قانون مالیاتهای مستقیم سامانه ملی املاک و اسکان کشور را ایجاد کند. در سال ۱۳۹۸ فرایند راهاندازی سامانه املاک آغاز شد. با توجه به اینکه تکمیل چنین سامانهای نیاز به همکاری دستگاههای متعدد و همچنین همکاری مردم دارد، در اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۰۵/۰۹/۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی، تکالیف همه ذینفعان تبیین شد؛ بهگونهای که برای تکمیل اطلاعات سامانه، مطابق با تجارب جهانی علاوه بر دریافت اطلاعات دستگاهها، استفاده از خوداظهاری مردم نیز برای تایید، تصحیح و تکمیل اطلاعات لحاظ شد.
وجود چنین سامانهای، برای حاکمیت امکان سیاستگذاری و برنامهریزی برای تأمین مسکن مستأجران، توزیع بهینه منابع و تسهیلات دولتی نظیر تخصیص بهینه وامها، ارائه مسکن به متقاضیان حائز شرایط، ساخت و عرضه مسکن مطابق با تقاضای حقیقی و کنترل رفتارهای سوداگری در بازار مسکن با اعمال سیاستهای تنظیمی را فراهم میکند. علاوه بر موارد یاد شده میتوان به مزایایی همچون انجام سرشماریهای نفوس و مسکن بهصورت برخط، ساماندهی اتباع رسمی و غیررسمی و تسهیل ارائه خدمات به مردم همچون خدمات بانکی، تعویض پلاک خودرو، ثبتنام مدارس و غیره بدون دریافت آدرس مجدد و کاغذبازیهای رایج در سریعترین زمان ممکن اشاره کرد.
با پیگیری وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر همه خدمات وزارت آموزش و پرورش، خدمات حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی، صدور و تعویض دسته چک بانکی، تخفیفات قبوض برق مربوط به مددجویان کمیتهامداد و صدور بیمهنامهها از طریق نشانی ثبت شده در سامانه ملی املاک و اسکان کشور انجام میشود و دیگر نیازی به اعلام آدرس به این دستگاهها توسط مردم وجود ندارد.