مدیریت پولهای خرد از اولویت های به پرداخت ملت

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ انسان همواره مرزهای سنت را پشت سر می گذارد و به  عرصه مدرن وارد می شود. اما آنچه  امروز از آن به عنوان خلاقیت، مدرن، فناوری، نوآوری و تحول یاد می شود، مدت زمان زیادی طول نخواهد کشید که در تونل توسعه، به سنت و گهنگی متهم و به فراموشی سپرده می شود زیرا ابزارهای نوینی خلق می شود که با ارایه روشها و راهکارهای کارآمدتر، آسودگی و آرامش بیشتری را برای انسان رقم می زند.

 

یکی از مهمترین بخشهایی که همواره دچار تحول و نتوع می شود، بازارهای پولی و مالی است. در حالی که اسکناس در فاصله زمانی نه چندان دور، به عنوان جدی ترین ابزار تاثیرگذار، حرف اول را در نقل و انتقالات می زد، امروزه با انتقادهای بسیاری رو به رو شده و مردم حاضر نیستند با اسکناس معاملات تجاری انجام دهند. از هزینه بر بودن چاپ اسکناس تا انتقال بیماریها و از خطرهای ناشی از سرقت تا حجم بالایی که اسکناس برای نقل و انتقالات تحمیل می کند، باعث شده تا اسکناس محبوبیت لازم را نداشته باشد.

اگرچه اسکناس بدلایل گوناگون از محبوبیت افتاده، اما مهمتر اینکه در جدال با فضای مجازی ناتوان و دست بسته است. امروزه هر اقدامی در فضای مجازی صورت می گیرد. می توان در فضای مجازی انواع کالاها را مشاهد کرد، تنوع کالاها را از نظر کیفیت و قیمت مقایسه کرد و بهترین گزینه را انتخاب کرد. اما مهمتر آنکه می توان در فضای مجازی سفارش داد و با پرداخت مبلغ به اشکال گوناگون، کالا را درب منزل تحویل گرفت.

فضای معاملات به دو بخش کلان و خرد تقسیم می شود. خرید ماشین آلات خط تولید یا تهیه مواد اولیه یا تجارت بین الملل در قالب معاملات کلان تعریف می شود، اما خریدهای روزمره که تا 100 میلیون را شامل می شود، به عنوان معاملات خرد تعریف می شود. از خرید نان تا لوازم خانگی می تواند به عنوان خرید خرد شناخته شود که برای پرداخت مبالغ این خریدها، می توان با استفاده از خدمات کارت بانکی و دستگاه کارتخوان، آسان تر و با آرامش بیشتر خرید کرد. بنابر این رقیب جدی اسکناس در فضای معاملات خرد، کارت بانکی و دستگاههای کارتخوان است.

برای آنکه از دستگاههای کارتخوان بخوبی بگیریم، لازم است یک شرکت پشت فعالیت این دستگاهها باشد و این شرکتها نیز نمی توانند مستقل باشند و نیاز به پشتوانه دارند که هر کدام از حمایت یکی از بانکها برخوردار هستند. در بین تمامی شرکتهایی که در عرصه پرداخت فعالیت می کنند، شرکت به‌پرداخت ملت از جایگاه ویژه ای برخوردار است به نوعی که توانسته در بین رقبا با اختلاف قابل توجه، یک سروگردن بالاتر بایستد.

اکنون این سوال مطرح است که مرزهای خلق ارزش توسط این شرکت به‌عنوان یک PSP وابسته به بانک چگونه است. مدیرعامل به‌پرداخت مبنی در این خصوص گفت: «خلق ارزش در کنار یک بانک بزرگ، کار سختی است و شرکت به‌پرداخت ملت به‌رغم تلاش برای فاصله گرفتن از فضای کلاسیک سیستم‌های مالی، هنوز در ابتدای این مسیر است.

بیشتربخوانید:

رویکرد تازه به پرداخت ملت در نسخه جدید اپلیکیشن سکه

محمدمهدی تقی پور در تشریح سختی های فاصله گرفتن از فضای کلاسیک گفت: نسل جدیدی که می‌خواهیم با آنها ارتباط بگیریم، رفتار متفاوتی دارند و دوست دارند همه چیز را از دریچه تلفن همراه خود دریافت کنند. وی با تاکید بر اینکه نسل جدید ممکن است در همین موبایل نیز همان سرویس کلاسیک را دریافت کند گفت: نسل جدید علاقه‌ای به مراجعه به شعبه ندارد و نمی‌خواهد برای یک کارت به کارت ساده به ATM یا برای خرید بیمه به یک نمایندگی بیمه مراجعه کند.»

مدیرعامل به‌پرداخت ملت با تاکید بر اینکه «مدیریت پول‌های کلان بر عهده بانک‌هاست گفت: بانکها در مدیریت پولهای کلان سرویس‌های خوبی ارائه می‌کنند، اما بیشترین فضای خلق ارزش، در اپ‌های پرداخت که مردم به آن اقبال نشان می‌دهند، مربوط به مدیریت پول خرد است.

محمد مهدی تقی پور از یک عقب‌افتادگی در بخش مدیریت پولهای خرد خبر داد و گفت: این عقب افتادگی از جنس تکنولوژی نیست، بلکه از جنس تفکر و تلاش برای یک محصول جدید است که امیدواریم این محصول را سریع‌تر خلق کرده و این عقب‌افتادگی را جبران کنیم.»