اشتراک گذاری :
خبرداری؟ خودرو در هر گوشه از جهان جایگاه متفاوتی دارد. خودرو در برخی از کشورها کالایی مصرفی است و نگاه مردم و حاکمیت به خودرو بر مبنای کالایی است که دوره مصرف دارد و بعد از مدتی باید از رده خارج شود. در برخی از کشورها همچون پاکستان و کوبا، خودرو عمر نامحدود دارد. در این کشورها خودرو از رده خارج نمی شود و به اشکال گوناگون تلاش می شود که راه برود.
خودرو در ایران نگاه بینابین دارد. اعتقاد تصمیم گیران بر این است که باید خودرو عمر مفید داشته باشد و پس از گذشت دوره تعریف شده، از رده خارج شود. این تفکر باعث شده تا خودروها از خط تولید خارج و خودروهای جدید با موتور و اتاق جدید و البته کیفیت بهتر تولید و جایگزین شوند. اما مردم بسختی به این رویکرد تن می دهند. با وجود اصراری که بر خروج فرسوده وجود دارد، هنوز مردم پیکان هایی را سوار می شوند که 20 سال قبل از خط تولید خارج شده و بدتر آنکه روز به روز گرانتر می شوند.
اصرار بر نگهداری خودروهای فرسوده، بحران های متفاوتی دارد. از یک سو هزینه نگهداری آنها بسیار بالاست و به صورت مستمر به قطعات جدید دارند. اگر چه این خودروها نسبت به خودروهای جدید قیمت پایین تری دارند، اما هزینه استهلاک آنها باعث شده تا مالکیت آنها بسیار گران تمام شود. از سوی دیگر بدلیل موتورهای قدیمی بی کیفیت، مصرف سوخت در آنها کامل صورت نمی گیرد و میزان مصرف نیز بالاست، به همین دلیل بر آلودگی هوا می افزایند. نکته مهمتر اینکه از زیبایی و آپشن های خودروهای جدید برخوردار نیستند. البته دلایل دیگری نیز می توان بر شمرد که از حوصله خارج است. اما این سوال پیش می آید که چگونه می توان خودروهای فرسوده را از رده خارج کرد.
چالش جدی، رابطه بین عرضه و تقاضاست. در حالی که تقاضا برای خرید خودرو بالاست، تولید همسو با تقاضا بالا نمی رود که در نتیجه بازار سیاه را رقم می زند. در این شرایط مردم بین 100 میلیون تومان تا هر چقدر بازار کشش داشته باشد، بابت خرید خودرو در بازار آزاد می پردازند، این در حالی است که خودروساز هیچ سودی از این بحران نمی برد و برای آنکه قیمت را به واقعیت نزدیک کند، باید به زمین و زمان پاسخ بدهد.
چالش دلالی جدی است. روش نامناسب فروش خودرو در گذشته باعث شده عده ای فرصت طلب بدون آنکه نیازی به خودرو داشته باشند، به اشکال گوناگون خودرو ثبت نام کنند تا در بازار آزاد بفروشند. بسیاری از این افراد حتی یکی از خودروهایی که ثبت نام کرده اند را استفاده نمی کنند و فقط نگاه کسب سود دارند. دلیل اثبات این ادعا گزارشهایی است که از احتکار کنندگان خودرو منتشر شده، افرادی که تا 1000 خودرو صفر کیلومتر نیز احتکار کرده بودند.
اتفاق خوبی که شاهد هستیم، پیش فروش انواع خودرو گروه خودروسازی سایپاست. در این روند سرمایه گذاران زیاد ورود نمی کنند و مصرف کنندگان واقعی بیشتر تمایل به خرید دارند. در بازار آشفته و بحران زده اقتصادی، سرمایه داران ترجیح می دهند سرمایه خود را در اختیار داشته باشند تا هر روز در یک بخش از اقتصاد بحران زده به جریان بیندازند و سودهای کلان ببرند، به همین دلیل رغبتی به پیش خرید خودرو ندارند و صلاح نمی دانند سرمایه خود را چندین ماه بلوکه کنند. در حالی که دلار در مدت یک ماه بیش از 30 هزار تومان یا سکه در همین مدت بیش از 25 میلیون تومان بالا می رود، کدام سرمایه دار منفعت طلبی سرمایه خود را در پیش خرید خودرو بلوکه می کند.
با این مقدمه، شاهد پیش فروش محصولات گروه خودروسازی سایپا هستیم. اتفاق مبارکی که در سایپا شاهد هستیم، دوره های متعدد و نزدیک به هم پیش فروش است. سایپا به صورت دایم و در دوره های نزدیک، طرح پیش فروش انواع خودروها از وانت تا انواع سواری را اعلام می کند. این رویکرد بار روانی مثبتی در مدیریت بازار آزاد خودرو می گذارد. اگرچه هنوز خودرویی تحویل نشده، اما نیاز برخی افراد را به خودرو تامین می کند و بی خیال بازار آزاد می شوند.
بیشتربخوانید:
افزایش رضایتمندی مسافران زمستانی از سایپا
در شرایطی گروه خودرو سازی سایپا طرح پیش فروش خودرو را از 17 دی اعلام کرده که هنوز تا پایان سال زمان قابل توجهی باقی مانده و حداقل انتظار می رود دو طرح دیگر پیش فروش به مناسبت 22 بهمن و نوروز اعلام شود.
پیش فروش گروه خودروسازی سایپا آن هم در دوره های نزدیک از چند زاویه اهمیت دارد و قابل بحث است. اول اینکه حکایت از تولید برنامه ریزی شده دارد. نکته دوم تنظیم قیمت بازار و اجرای سیاستگذاری سایپاست که بارها بر کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار تاکید دارد. نکته سوم افزایش عرضه محصولات است که از این زاویه نیز قابل توجیه است زیرا بزرگترین نگرانی مردم، نگهداری خودروهای تولید شده در انبارها برای بالا بردن قیمت است، در صورتی که فروش بدین گستردگی، داستان حاشیه ساز انبار کردن خودرو را منتفی می کند. نکته آخر جمع آوری نقدینگی بحران ساز است. اگر نقدینگی در دست مردم باشد، با خریدهای غیر ضروری، بر تورم لجام گسیخته دامن می زنند.
سایپا پیش فروش محصولات خود را از طریق سایت فروش اینترنتی محصولات گروه خودروسازی سایپا به آدرس https://saipa.iranecar.com اعلام کرده اما زمان ثبت نام را تا تكمیل ظرفیت تعیین کرده است. این پیش فروش نشان می دهد که خط تولید سایپا توقفی نخواهد داشت و از هم اکنون میزان تولید مشخص است که سایپا از تکمیل ظرفیت سخن به میان آورده است.
سایپا در اطلاعیه خود از متقاضیان خواسته برای تسهیل در فرآیند ثبت نام، به آدرس قید شده مراجعه کرده و نسبت به ثبت یا بروز رسانی اطلاعات شخصی، دریافت كد كاربری و رمز عبور اقدام کنند. این اقدام نیز باعث بروز رسانی اطلاعات سایپا از مشتریان می شود و امکان هر احتمال منفی را به صفر می رساند.
گروه خودروسازی سایپا تاکید کرده ثبت نام در طرح پیش فروش، تنها از طریق آدرس یاد شده امكان پذیر بوده و هشدار داده در صورت استفاده از سایر آدرسها، عواقب آن بر عهده متقاضی خواهد بود.