اشتراک گذاری :
خبرداری؟ تجربه نشان داده که صنعت پتروشیمی کشور بهدلیل حجم، تنوع و گستردگی محصولات و فرآوردههای آن و بهواسطه تعداد بالای خریداران خارجی تحریمپذیر نیست. پیرامون راهکار ایران برای تقابل با تحریمها به هر میزان که به سمت تحقق هر چه بیشتر صنایع تبدیلی پیش برویم و بتوانیم محصولات اولیه را به محصولات نهایی متنوع تبدیل کنیم، میزان آسیبپذیری صنایع پتروشیمی از تحریمها کاهش خواهد یافت، ضمن آنکه درآمدهای ارزی کشور نیز رشد چشمگیری مییابد، بنابراین هیچ راهی جز پیگیری صنایع تبدیلی و افزایش محصولات متنوع با ارزش افزوده بیشتر نداریم.
یکی از راهکارهای دیگری که میتوان برای گریز از تحریمها در پیش گرفت، تنوع بخشیدن به کشورهای هدف و مقاصد صادراتی است که لازمه آن توسعه روابط تجاری با کشورهای واردکننده همانند کشورهای چین، هند، آفریقا بهویژه کشورهای همسایه است، زیرا هم میتوانند بازار بزرگی برای صادرات در اختیار ایران بگذارند و هم نیاز به حملونقل دریایی از بین خواهد رفت. هماکنون چین، هند، امارات، ترکیه و افغانستان از مهمترین مقاصد صادراتی محصولات پتروشیمی هستند.
صنعت پتروشیمی کشور نشان داد که طی چند سال اخیر با این راهکارها توانسته تحریمهای این صنعت را به خوبی خنثی کند.
پتروشیمی مارون از بازیگران اصلی در این صنعت است که تا به امروز توانسته اقتصاد تحریم شده ایران را روی پا نگه دارد.
مارون به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آلفا-اولفینهای منطقه با تولید بیش از یک میلیون و 200 هزار تن محصولات پترشیمی، هم درعرصه داخل کشور و هم منطقه از جایگاه ویژهای برخوردار است.
مقایسه درآمد 10 شرکت پتروشیمی بورسی در خردادماه 1403 نشان می دهد که پتروشیمی مارون بیشترین افزایش درآمد را در بین شرکت های رقیب داشته است.
درآمد ماهانه پتروشیمی مارون در خردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 775 درصد بالا رفته و از 423 میلیارد تومان به بیش از 3 هزارو 705 میلیارد تومان رسیده است. البته این رشد نسبت به ماه قبل نیز چشمگیر بوده و اثبات شده درآمد پتروشیمی مارون در خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه رشد حدود 13 درصدی داشته است.
بیشتر بخوانید: افتخار آفرینی پتروشیمی مارون در بهرهوری انرژی
مارون حجم فروش محصولاتش را در خردادماه سال جاری به 131 هزار و 829 تن رسانده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل افزایش 450 درصدی دارد. این اعداد پیام رونق بیشتر را به فعالان بورسی می دهد و میزان مشتری را به نسبت سهام عرضه شده بالا می برد، رفتاری که می تواند به خرید و فروش بیشتر سهام و رونق بازار سهام منجر شود.
عملکرد مارون طی سالهای اخیر نشان میدهد که نگاه به ظرفیتها و توان داخلی، کلید موفقیت این شرکت پتروشیمی بوده است.
به همین دلیل است که مارون چندی پیش توانست در راستای تقویت برندسازی ملی وارتقای زنجیرههای ارزش راهبردی، تندیس مجمع جهانی دیپلماسی برند را کسب و به نام خود ثبت کند.