کاهش مطالبات جاری و غیرجاری با جدیت ادامه دارد

سرعت بانک ایران زمین بر ریل سلامت مالی

اشتراک گذاری :

خبرداری؟

ادامه جدی و مستمر کاهش مطالبات جاری و غیرجاری نشان می دهد که بانک ایران زمین بر ریل سلامت مالی به سرعت حرکت می کند.
نظام بانکی سالهاست از چالش‌های بسیاری رنج می‌برد. پرداخت تسهیلات با اماواگر‌های سوال برانگیز، انباشت مطالبات و ادامه این روند، معاملات پشت پرده، بنگاهداری و بسیاری موارد دیگر که باعث شده بانک‌ها بیش از همیشه زیر ذره بین قرار گرفته باشند. این وضعیت باعث شده تا بانک‌ها به سوی شفافیت حرکت کنند که البته شفافیت نیز تبعات خاص خودش را دارد. اینکه مردم به ویژه کارشناسان و صاحب نظران از وضعیت بانک خبر داشته باشند، باعث می‌شود مورد هجمه قرار گیرند و این افراد آگاه در قالب نماینده مردم به ویژه سپرده گذاران و سهامداران، به مطالبه گری روی بیاورند.

اهمیت شفافیت

البته شفافیت همیشه چالش آفرین نیست. شفافیت برای آن دسته از بنگاه‌های اقتصادی مساله ساز می‌شود که عملکرد درستی نداشته و در لبه پرتگاه یا در مسیر سقوط حرکت کنند. این وضعیت برای بنگاه‌های موفق متفاوت است. بنگاه‌های اقتصادی موفق نه تنها از شفافیت نگرانی ندارند، بلکه اظهارات کارشناسان و صاحب نظران می‌تواند سکویی برای ارایه توانمندی‌های آنان باشد. مهمتر اینکه وقتی یک بنگاه اقتصادی مشکل ندارد، اما رقبا با چالش‌های جدی رو به رو هستند، آمار‌های ارایه شده می‌تواند باعث سربلندی و اثبات عملکرد درست باشد.

کاهش مطالبات

در شرایطی که بانک‌های بسیاری با بحران رو به رو هستند و حتی در مواردی شاهد اخراج از بورس بوده ایم، بانک ایران زمین در سال‌های اخیر تلاش کرده تا بتواند میزان مطالبات خود را روز به روز کاهش داده و در این راه گام‌های مثبتی برداشته است. در نتیجه سیاست‌های اصلاحی، بانک ایران زمین از سال ۱۴۰۰ نسبت‌های مطالباتی خود را به صورت مستمر کاهش داده به نوعی که در سال ۱۳۹۷ نسبت تسهیلات غیر جاری بانک بالاتر از ۱۰ درصد بود و در سال ۱۳۹۹ به حدود ۸٫۵ درصد و در سال ۱۴۰۰ به ۶٫۳ درصد و سال بعد به زیر شش درصد کاهش یافت. همچنین نسبت‌های بدهی بانک هم وضعیت بهتری در سال ۱۴۰۲ پیدا کردند.

صفر شدن طلب شرکت‌های فرعی

آنچه عملکرد بانک را زیر سوال می‌برد، مطالباتی است که تکلیف آن‌ها مشخص نیست یا با اهداف خاصی واگذار شده است. این معضل در خصوص شرکت‌های اقماری و فرعی بانک‌ها تاثیرگذارتر است. امروزه بانک‌هایی را سراغ داریم که هدف از تاسیس آنها، دادن تسهیلات به شرکت‌هایی است که به اعضای هیات مدیره تعلق دارد و این روند به اندازه‌ای سوال برانگیز شده که بانک‌ها تا مرز انحلال پیش رفته است. اما بانک ایران زمین عملکرد بسیار جالب توجهی داشته به نوعی که در سال گذشته ۱۸ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال مطالبات از شرکت‌های فرعی داشت که در شهریور سال جاری این رقم صفر شده است.

کاهش مطالبات م.م

بر مبنای طبقه‌بندی بانک مرکزی، مطالبات غیرجاری نظام بانکی کشور به سه دسـته طبقه‌بندی می‌شـود. در طبقه‌بندی اول، مطالبات سررسید گذشــته بانک‌ها تا ۶ ماه پس از سررسید محاسبه می‌شود و در صورت عدم بازپرداخت در طبقه‌بندی دوم یعنی مطالبات معوق که بین ۶ تا ۱۸ ماه از تاریخ اولین سررسید آن‌ها گذشته باشد، قرار می‌گیرند. در ســومین طبقه‌بندی که مطالبات مشــکوک‌الوصول اســت، مطالبات تاریخ گذشــته از ۱۸ ماه پس از اولین سررســید در نظر گرفته می‌شود که از حساســیت بیشتری برخوردار است. به طور معمول در اعلام رقم مطالبات معوق، تمام مطالبات طبقه‌بندی‌ها منظور می‌شــود که مسئولان بانکی و اقتصادی کشــور مطالبات مشــکوک‌الوصول را برای نظام بانکی خطرناک‌تر می‌دانند. بانک ایران زمین با درک درست از خطرات مطالبات م. م، تلاش کرده که در این مطالبات تعادل ایجاد کند و با پیگیری‌هایی که انجام داده، هزینه مطالبات مشکوک الوصول بانک از شش هزار میلیارد ریال به چهارهزار میلیارد ریال کاهش یافته است.

صفر شدن طلب از بانک‌ها

روابط بین بانکی اهمیت ویژه‌ای دارد و در قالب این مهم بانک‌ها به اشکال گوناگون اعدادی را در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند. از آنجا که نظام بانکی با چالش‌های بسیاری رو به رو است، پرداخت این مطالبات نیز با تاخیر صورت می‌پذیرد که برای بانک واگذارکننده تبعات سنگینی دارد. اما بانک ایران زمین در این خصوص نیز ورود کرد و مطالبات از بانک‌ها و موسسات اعتباری دیگر که در سال گذشته حدود ۵هزار میلیارد ریال بود، صفر کرد.

رشد چشمگیر تسهیلات

این تصمیمات در بیشتر موارد باعث تاثیرات منفی در عملکرد بانک می‌شود، اما همه این تحولات در حالی رخ داده که تسهیلات بانک از رقم ۹۸ هزار میلیارد ریال در ابتدای سال گذشته به رقم ۲۸۷ هزار میلیارد ریال در پایان شهریور امسال رسیده که نشان می‌دهد مدیریت بانک برای هر گامی که برداشته، برنامه ریزی کرده و هدفمند به سوی این روند مثبت رفته است.

دریافت وثیقه بدون رابطه

مهمترین مساله‌ای که باعث بوجود آمدن مطالبات کلان بانک می‌شود، نداشتن وثیقه‌ای است که در صورت بدقولی بانک بتوان آن را مصادره کرد. اما به نظر می‌رسد بانک ایران زمین با مشتریان خود تعارفی نداشته و کارشناسان بانکی می‌گویند صورت مالی بانک ایران‌زمین نشان می‌دهد که در خصوص دریافت وثایق عملکرد مناسبی داشته؛ چراکه بخش عمده وثایق این بانک در بخش تسهیلات اشخاص حقیقی شامل ملک، سپرده، اوراق و قرارداد‌های لازم الاجراست. در بخش تسهیلات حقوقی نیز پس از چک و سفته، بیشترین مبلغ وثایق دریافتی مربوط به املاک و سپرده است؛ بنابراین نکته قابل ذکر است که بانک ایران زمین در همه این موارد اشاره شده کاهش را تجربه کرده و ریسک خود را در خصوص مطالبات کاهش دهد. در حقیقت، وضعیت بانک ایران زمین در حال بهبود مستر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *