رکوردشکنی کشتیرانی در اوج تحریم

اشتراک گذاری :

خبرداری؟

بررسی ها نشان می دهد، تحریم‌های کشتیرانی ملی طی ۲ دهه اخیر نه تنها موجب توقف یا کاهش فعالیت‌های این گروه نشده، بلکه این شرکت توانسته است رکوردهای بی‌سابقه‌ای در حمل بار دریایی ثبت کند.

روز گذشته شورای اروپا کشتیرانی ایران را تحت تحریم قرار داد. انگلیس نیز به‌‏عنوان یکی از سه کشور مهم اروپا که از اتحادیه‌اروپا خارج شده، ساعاتی بعد از اعلام رسمی تحریم از سوی شورای اروپا تحریم‌‏های مشابهی علیه ایران وضع کرد.

گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از ارکان مهم حمل و نقل دریایی کشور، طی سال‌های گذشته تحت تحریم‌های مختلفی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، سازمان ملل و رئیس‌جمهور وقت آمریکا، دونالد ترامپ، قرار گرفته است.

این تحریم‌ها در سال‌های 2005، 2008، 2010 و 2020 به اوج خود رسید ولی به رغم فشارهای سنگین، هیچ‌گاه نتوانست فعالیت این شرکت را به طور کامل متوقف کند. تحریم‌های کنونی نیز برای این گروه، یک موضوع جدید نیست بلکه بیشتر یک فشار روانی است که به جامعه تحمیل می‌شود.

در همین راستا، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانسته است با موفقیت‌های چشمگیر خود، بی‌اثر بودن تحریم‌ها را اثبات کند. از جمله این موفقیت‌ها، می‌توان به کالارسانی به موقع به بازار و حمل مستمر کالاها برای تأمین نیازهای خانواده‌های ایرانی و خطوط تولیدی و کارخانجات کشور اشاره کرد. این عملکرد مستمر و به موقع نشان‌دهنده آن است که تحریم‌ها نتوانسته است اختلالی جدی در این روند ایجاد کند.

در دو دهه گذشته، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با شدیدترین تحریم‌های ظالمانه مواجه بوده است. اما این تحریم‌ها نه تنها موجب توقف یا کاهش فعالیت‌های این گروه نشده، بلکه در برخی سال‌ها این شرکت توانسته است رکوردهای بی‌سابقه‌ای در حمل بار دریایی ثبت کند. یکی از این رکوردها، جابجایی سالانه 29 میلیون تن کالا است که در تاریخ 57 ساله فعالیت این شرکت بی‌نظیر بوده و نشان از قدرت و استحکام این ناوگان در مواجهه با مشکلات جهانی دارد.

علاوه بر این، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تربیت نیروی متخصص و حرفه‌ای، توانسته است تمامی شناورهای خود را تحت فرمان دریانوردان ایرانی قرار دهد. این امر موجب شده است که هیچ نیروی خارجی بر روی کشتی‌های این ناوگان حضور نداشته باشد و تمام عملیات‌ها با اتکا به توان داخلی انجام شود. یکی از ماموریت‌های خاص و به یادماندنی این گروه، حمل بنزین به ونزوئلا در سال 1398 بود که با موفقیت انجام شد و حتی منجر به صدور پیام مهرآمیز از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی شد.

در زمینه توسعه تجهیزات و زیرساخت‌ها نیز، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در طی سال‌های سخت تحریم، همیشه روند رو به رشدی داشته است. به‌طوری‌که این ناوگان توانسته به هفدهمین شرکت بزرگ کشتیرانی کانتینری در دنیا تبدیل شود. این موفقیت‌ها نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری و توانمندی گروه کشتیرانی ایران در برابر تحریم‌ها و چالش‌های جهانی است.

یکی دیگر از دستاوردهای مهم این گروه، سودآوری ده‌ها هزار میلیارد تومانی است که نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه دریانوردان ایرانی بوده است. در سایه این تلاش‌ها، چرخه تجارت خارجی کشور همیشه در حرکت بوده و کشور از این طریق به تقویت اقتصاد خود پرداخته است. در این مسیر، باید از تلاش‌های ارزشمند این دریانوردان به عنوان “سربازان خط دوم دفاعی کشور” قدردانی کرد.

بیشتر بخوانید:

اهمیت منطقه آزاد انزلی در شکوفا کردن ظرفیت کشتیرانی

 

گرچه ممکن است تحریم‌ها فشارهایی را وارد کنند، اما نتوانسته‌اند مانع رشد و پیشرفت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شوند. این گروه، با بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص و امکانات داخلی، توانسته است نه تنها در برابر تحریم‌ها مقاومت کند، بلکه به موفقیت‌های بی‌سابقه‌ای در عرصه حمل و نقل دریایی دست یابد.