اشتراک گذاری :
خبرداری؟ فناوری به صورت مستمر در حال گسترش است. این گسترش تابع رویکردی دو گانه است. از یک سو مشتریان بدنبال دریافت خدمات مناسب تر، کم هزینه تر، آسانتر، کارآمدتر و سریعتر است و از سوی دیگر شرکتهای ارایه دهنده خدمات بدنبال جلب و جذب مشتری بیشتر هستند که البته حفظ مشتریان و جلوگیری از کوچ مشتریان به رقبا، در دستور کار قرار دارد.
دستگاههای خود پرداز
یکی از بخشهای خدمات، عرصه های پولی و مالی است که دستگاههای کارتخوان در صدر آنها قرار دارد. کارتخوان ها یک دستگاه خودپرداز سیار هستند که دارنده این دستگاه نیازی به مراجعه مکرر به بانک و خودپردازهای بانکی ندارد. از سوی دیگر مشتریان را از پرداخت پول نقد و چالشهای آن آسوده کرده و امکان مدیریت نقدینگی را نیز برای مشتریان فراهم آورده است.
به پرداخت در صدر
اهمیت دستگاههای خودپرداز به اندازه ای زیاد است که شرکتهای بسیاری وارد این عرصه شده و با قدرت فعالیت می کنند، اما جلب مشتری در این عرصه کار آسانی نیست. باید خدمات ایده الی ارایه کرد تا بتوان در این عرصه توانمند ظاهر شد. یکی از مهمترین و شاید مهمترین شرکتی که در عرصه خودپرداز عملکرد چشمگیری داشته، شرکت به پرداخت ملت است. البته این شرکت در زمینه های دستگاه کارتخوان (POS)، پایانه اختصاصی صنوف، درگاه پرداخت اینترنتی (IPG)، سکه (سامانه کیف همراه)، پایانه پرداخت بهای سوخت، کیوسک (پایانه غیر نقدی)، سامانه پاسخ صوتی محاورهای (IVR)، رمز کارگشا، پایانههای خودپرداز، دستگاه خوددریافت و دستگاه VTM نیز فعالیت می کند.
نقش آفرینی سکه
اگر چه به پرداخت ملت عملکرد متنوعی در ارایه خدمات داشته، اما سیاستگذاری این شرکت، عبور از مرزها و رسیدن به اجماع است که این هدف را با تعریف سکه اجرایی کرده است. بر اساس اظهارات محمدمهدی تقیپور مدیرعامل شرکت بهپرداخت ملت، قرار است سکه بسیاری شرکتهای دیگر را زیر پوشش خود قرار دهد که سیاستگذاری بسیار هوشمندانه ای است. تقی پور با بیان اینکه سوپر اپها بیشتر با مدیریت چنل، مخاطب خود را تحت تاثیر قرار میدهند گفت: «رویکرد تازه ما در نسخه جدید اپلیکیشن سکه، این است که بهعنوان یک سکو یا یک پلتفرم، سایر اپها را به مشارکت ترغیب میکنیم.
مشارکت در توسعه
اگر قرار باشد هر موسسه ای هزینه های کلانی برای ایجاد یک نرم افزار متحمل شود و به صورت مستمر آن را توسعه دهد، در عملکرد مالی شرکت تاثیرگذار خواهد بود به همین دلیل نیاز به مشارکت مالی و حتی فکری با دیگر فعالان است که مدیرعامل به پرداخت ملت با درک درستی که از این مهم دارد، اعلام کرده قرار نیست به پرداخت ملت صفر تا صد تمام سرویسهایی که روی اپ سکه ارائه میشود، خودمان توسعه دهیم، بلکه حاضریم برخی از سرویسها را بهصورت کاملا مشارکتی ارائه کنیم.»
جلب مشتریان دیگر با مشارکت
آنچه در اظهارات تقی پور مشاهده می شود، ایجاد بستری فراگیر است که می تواند به همه آحاد جامعه حتی آنهایی که با دیگر شرکتها همکاری می کنند، خدمات بدهد. در این رابطه مدیرعامل به پرداخت ملت با اشاره به اینکه اپ سکه در مدت فعالیتش مخاطبانی را با خود همراه کرده که بسیاری از آنها میتوانند مخاطبین بانک ملت و جامعه پذیرنده بهپرداخت باشند افزود: «ما از یکسو این چنل را در اختیار داریم و از سوی دیگر، حتی برخی از سرویسهایی که خودمان در سکه طراحی کردیم را به سایر اپها هم ارائه میدهیم که طبیعتا در این بخش، مدیریت چنل میتواند خیلی کمککننده باشد.»
بیشتربخوانید:
هزینه سنگین توسعه
اهمیت یک برنامه در توسعه آن است، زیرا مشتریان بدنبال دریافت خدماتی هستند که فعالیت مالی آنان را آسانتر کند، اما توسعه دادن هزینه بر است. به همین دلیل تقیپور با اشاره به این مهم گفت: «یکی از بزرگترین هزینههایی که اپها با آن مواجه هستند، هزینه توسعه سرویس جدید و نگهداری پایداری آن است. وی افزود: اگر هر یک از اپها بخواهد هر کدام از این سرویسها را خودش توسعه دهد، دوباره گرفتار رفتارهای متفاوت کاربری میشود و مجددا نیاز به آموزش پیدا میکند که هزینههای سرباری را برایش به همراه دارد. اما اگر بتوانند این تعامل را با سایر اپها ایجاد کند، موضوع متفاوت خواهد بود.»
اهمیت انحصار
مدیرعامل به پرداخت با تاکید بر اینکه «هر اپلیکیشنی باید سرویسهای اختصاصی خود را داشته باشد تا جامعه مخاطب خود را حفظ کند گفت: با این رویکرد بسیار راحتتر میتوان ارائهدهندگان را تجمیع کرد و هزینه توسعه سرویسهای اولیه را کاهش داد. در این میان، نکته مهمتر آن است که این business plan (نقشه کسبوکار) روی چنلها بهخوبی تعریف شود؛ وقتی چنل بتواند بازی خود را ببرد، عملا از فاز تولید سرویس فاصله میگیرد و بیشتر تمرکز خود را روی مخاطبین میگذارد.»