دورخیز سایپا برای استفاده از هوش‌مصنوعی

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ بسیاری از خودروسازان مطرح جهان در حال به‌کارگیری هوش‌مصنوعی در محصولات خود هستند و معتقدند که این فناوری می‌تواند امنیت و راحتی را به دنبال داشته باشد.

فناوری هوش مصنوعی، پتانسیلی باورنکردنی در جهت ساخت و تولید خودروها با عملکردهای متنوع و بروز دارد و با این حال کاربردهای هوش مصنوعی بسیار گسترده‌تر است. هدف استفاده از هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی، ساخت خودروهای بدون راننده بوده است. اما این تکنولوژی نیاز به پژوهش‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و پیچیدگی‌های محاسباتی دارد و در حال حاضر رویای خودروهای بدون راننده با هوش مصنوعی به حقیقت تبدیل شده است. البته که هوش مصنوعی در صنعت خودرو کارش تمام نشده و برای عملی کردن خودروها خودران نیاز به زیرساخت‌هایی است که باید توسط دولت‌ها فراهم گردد.

هنگامی که هوش‌مصنوعی در دستگاه‌ها و ماشین‌ها بکار گرفته می‌شود، آنها را به ماشین هایی مبدل می‌سازد که تا حد زیادی مثل انسان‌ها عمل می‌کنند. با این حال، هوش مصنوعی با یادگیری عمیق متفاوت است. در هوش مصنوعی، دستگاه‌ها به شکلی به انجام کارها می‌پردازند که انسان‌ها آن را هوشمند تلقی می‌کنند.

علاوه‌براین هوش مصنوعی می‌تواند به شناسایی بسیاری از نقص‌های فنی در زمان واقعی کمک کند. یک سیستم هوش مصنوعی می‌تواند به کمک داده‌هایی که از حسگرهای داخل خودرو دریافت می‌کند تعمیر یا تعویض اجزا را در ماشین به صورت هشدار به کاربر نشان دهد.

استفاده از هوش‌مصنوعی در مراحل تولید

اما هوش‌مصنوعی تنها در خودروها کارابرد ندارد و در خطوط تولید این محصولات هم می‌تواند نقش آفرینی کند.

هوش مصنوعی در مرحله تولید می ‌تواند به منظور نظارت بر تجهیزات و فرآیندهای تولید استفاده شود. این امر منجر به جلوگیری از خطاها و بهبود کیفیت می‌شود. هوش مصنوعی در مرحله تحویل می‌تواند در مدیریت ناوگان حمل و نقل استفاده شده و این امر می ‌تواند تحویل خودروها را کار آمدتر و دقیق ‌تر نماید.

علاوه‌براین در مرحله خدمات پس از فروش، هوش مصنوعی می‌ تواند برای تشخیص و رفع مشکلات خودروها استفاده شده و این امر می‌ تواند باعث کاهش زمان خرابی خودروها شده و هزینه ‌های تعمیر و نگهداری را کاهش دهد.

سایپا؛ پیشرو در استفاده از فناوری‌های روز

شرکت سایپا که همواره بر استفاده از فناوری‌های روز دنیا در خطوط تولیدی خود تاکید داشته و دارد استفاده از فناوری هوش‌مصنوعی را در دستور کار خود قرار داده است.

بر اساس راهبرد وزارت صمت، گروه سایپا به سمت فرهنگ‌سازی در حوزه خودروهای برقی گام برداشت كه حاصل آن برگزاری ۷ سمینار تخصصی با موضوعات گوناگون با حضور دانشگاهیان، صاحب نظران، كارشناسان و مدیران صنعت خودرو بوده است.

گروه خودروسازی پروژه‌های متعددی در حوزه خودروهای برقی در دست اقدام دارد تا همگام با صنعت خودرو جهانی حركت كند و از طرفی هم در حوزه خودروهای وارداتی، سعی كرده تا خودروهای به روزی را به سبد محصولات خود اضافه كند.

در اینباره امیرحسین طیبی، مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا در نشست تخصصی هوش مصنوعی در صنعت خودرو با مروری به برگزاری سمینارهای تخصصی خودروهای برقی توسط سایپا در یكسال اخیر، گفت: در آینده‌ای نه چندان دور،‌ صنعت خودرو به سمت استفاده از سیستم هوشمند كمک راننده و خودروهای خودران حرك خواهد كرد. در سیستم های جدید این وظایف از راننده گرفته می شود و توسط سیستم هوشمند كمک راننده انجام می شود. سیستم هوشمند كمک راننده سطوح مختلفی دارد كه شامل سطح صفر (راننده كنترل‌ها را انجام می‌دهد)، سطح یک (پاها به هنگام رانندگی آزاد است)، سطح دو (علاوه بر پاها، دست‌ها هم آزاد است)، سطح سه (دست‌ها، پاها و چشم‌ها آزاد است)، سطح چهار (همه اندام ها حتی ذهن هم آزاد است) و سطح 5 (خودرو به صورت خودران و بدون حضور راننده هدایت می‌شود) است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *