اشتراک گذاری :
خبرداری؟ رویکردهایی که در گذشته به عنوان تحول از آنها یاد می شد، امروزه به روشهای سنتی معروف است و تمامی فعالان عرصه های گوناگون اقتصادی، سعی می کنند از روشهای سنتی فاصله بگیرند و از توانمندی های نوین استفاده کنند. این رویکرد در بخشهای پولی و مالی با قوت ادامه دارد و شبکه های بانکی در صدر ورود به عرصه های نوین و فاصله گرفتن از روشهای سنتی هستند. عبور از مرزهای سنتی با استناد به آمار و ارقام اهمیت می یابد که در این رابطه بانکها و زیرمجموعه های آنها تجربیات گسترده ای دارند.
حرکت مردم به سوی دیجیتال
عملکرد مردم در مقایسه با گذشته نشان می دهد ۵۳ درصد مردم ایران از خدمات بانکداری دیجیتال استفاده میکنند، اما در مقایسه با دیگر نقاط جهان، همچنان با رویکرد سنتی رو به رو هستیم. برای اثبات این ادعا کافی است به مقایسه آمارها و ارقام بپردازیم. در حالی که کشورهای پیشرفته در قاره های بزرگ جهان به سوی کاهش شعب فیزیکی بانک رفته و سعی می کنند هر اقدام پولی و مالی را در فضای مجازی انجام دهند، همچنان بانکهای ایران شعب فیزیکی دارند که امید می رود از این روش فاصله بگیرند و هر چه سریعتر شاهد کوچ خدمات گیران از فضای سنتی به صنعتی و دیجیتال باشیم.
توجه به فضای مجازی
بدلیل اهمیتی که به پرداخت ملت برای فضای مجازی قایل است و اینکه تمام فعالیت های آن در فضای مجازی انجام می شود، هر کجا بحث های مرتبط با فضای مجازی و بهره گیری از فناوری های نوین مطرح می شود، شرکت ” به پرداخت ملت” با قدرت حضور می یابد و بدلیل تسلطی که در این حوزه دارد، مطالب مهمی ارایه می کند، مطالب و دیدگاههایی که می تواند برای آینده تاثیرگذار باشد. یکی از برنامه هایی که بتازگی برگزار شد، بیستمین رویداد فیناپ بود که شرکت بهپرداخت ملت از این رویداد حمایت کرد.
تحول در نوآوری
رویداد فیناپ با محوریت «تحول در فناوریهای مالی با تمرکز بر نوآوریهای موبایلمحور» برگزار شد و به بررسی نوآوریها و موضوعات کلیدی در زمینه طراحی، توسعه و بازاریابی محصولات موبایلمحور از جمله نئوبانکها، دیجیتالبانکها و سوپراپلیکیشنها اختصاص یافت. رویداد فیناپ یک برنامه زنده اینترنتی است که بهصورت لایواستریم، بر بسترهای پخش زنده برای علاقهمندان در سراسر کشور به نمایش درمیآید و بهواسطه چت آنلاین یا از طریق شبکههای اجتماعی، ارتباط مخاطبین با رویداد را حفظ میکند.
عناوین فیناپ
پنل «سوپراپ و تجارت الکترونیک» ، «نوآوری در نئوبانکها و سوپر اپها» ، «بازتعریف تجربه مالی دیجیتال» ، «بانکداری دیجیتال برای کسبوکارهای نسل Z» و «رشد فینتکها و TechFinها در اقتصاد دیجیتال» از حوزههایی است که جدیدترین روندهای آنها در رویداد فیناپ مورد بررسی قرار گرفت.
بیشتربخوانید:
توجه به رگولاتوری
یکی از پنلهای کلیدی این رویداد، پنل «رگولاتوری» بود که با حضور محمدحسین محمودی مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت و محمدمهدی تقیپور مدیرعامل بهپرداخت ملت برگزار شد. به طور کلی رگولاتوری به معنی کنترل و هدایت بر پایه قاعده، اصل، روش یا قانون و توجیه یک سازوکار برای کارکرد دقیق است. بنابراین به طور اختصار موسسه یا نهاد رگولاتور براساس قانون جهت حصول اطمینان از انطباق با مقررات قانونی و نیل به مقاصد شکل می گیرد. یک موسسه مستقل دولتی یا غیردولتی دارای اختیار قانونی برای اعمال اختیارات مستقل در برخی حوزه های فعالیت و در یک مقوله صلاحیت تنظیمی یا نظارتی است که معمولا بر مبنای قانون شکل می گیرد.
عمده ترین محورها
دایره مسوولیت و فعالیت موسسات رگولاتوری بسیار متنوع است اما عمده ترین آنها در بخشهای تنظیم مالی و تنطیم بانک ها، تنظیم امنیت سایبری و ارتباطات راه دور است.هدف و فلسفه وجودی رگولاتوری، قانونمند سازی شرکت های عرضه کننده خدمات است. رگولاتوری در واقع، قانون نظارت و کنترل شرکت ها با هدف تامین منافع عمومی است. که منافع عمومی حکم می کند این شرکت ها خدمات خود را به مشتریانی که در حوزه خدماتی آنها قرار داشته و می توانند از عهده پرداخت هزینه این گونه خدمات برآیند، بدون تبعیض و به صورت ایمن و قابل اطمینان عرضه کند.
عملکرد چشمگیر
این سوال مطرح می شود که به پرداخت ملت چیست و چه خدماتی ارایه می دهد. به پرداخت ملت اسمی است که بانک ملت برای درگاه بانکی و خدمات الکترونیکیاش انتخاب کرده و در اصل بانک ملت خدمات پرداخت الکترونیکی را از طریق بهپرداخت به پذیرندگان ارایه میکند. درگاه پرداخت اینترنتی بانک ملت مانند تمامی pspهای دیگر، مجوزهای شاپرک را داشته و میتواند به اشخاص حقیقی و حقوقی خدمات ارائه کند.
خدمات به پرداخت ملت
شرکت به پرداخت ملت علاوه بر درگاه به پرداخت بانک ملت، خدمات دستگاه کارتخوان (POS)، دستگاه کارتخوان موبایلی (mPOS) ، پرداخت از طریق کد دستوری #۷۴۱* یا همان کد USSD، دستگاه خودپرداز ، سامانه کیوسک (پایانه غیرنقدی بانک ملت) ، پرداخت الکترونیکی بهای سوخت (خدمات کارت سوخت هوشمند) و سامانه سکه (کیف همراه) را نیز به مشتریان ارایه می دهد.
تقسیم مسوولیت
یکی از مهمترین سوالاتی که در بیستمین فیناپ مطرح شد، این بود که آیا بانکها باید خودشان سوپراپلیکیشن بسازند یا با سوپراپها همکاری کنند. محمد مهدی تقیپور، مدیرعامل بهپرداخت ملت در پاسخ به این سوال گفت: «سوپراپها جامعه مخاطبان خود را دارند و قرار نیست بانکها تمام سرویسها را خودشان توسعه بدهند، چون هزینه توسعه سوپراپلیکیشنها بسیار زیاد است.»
تهدید همه جانبه
کوچ به فضای مجازی اگرچه مزیتهای بسیاری دارد، اما تهدیدها و خطرهای خاص خودش را دارد که این تهدیدها در شبکه های بانکی و پولی بیشتر به چشم می خورد. محمدمهدی تقیپور مدیرعامل بهپرداخت ملت درباره تهدیدهای امنیتی شبکه بانکی و پرداختی گفت: تهدید همه جا هست، اما من بیشتر امنیت را در لایه معماری میدانم. بایستی از معماریهایی با ساختار متمرکز فراتر برویم و سرویسها را از نظر امنیت رتبهبندی کنیم.