اشتراک گذاری :
خبرداری؟ مدتهاست وارد جنگ اقتصادی شده ایم، جنگی که دشمنان با تمام توان وارد کارزار شده و با هر وسیله یا حربه ای در آن حضور می یابند. در جنگ نظامی تکلیف دوست و دشمن مشخص است، اما در جنگ اقتصادی هیچ چیز معلوم نیست. در نتیجه شرکت در جنگ اقتصادی و تکلیف برنده و بازنده گنگ و نامفهوم است.
جنگ اقتصادی زیرساختها را هدف قرار می دهد و آنچنان فشارهایی وارد می کند که تحمل شرایط ، سخت و حتی غیر ممکن می شود، به نوعی که از تجهیزات تولید تا کالاهای اساسی و ابتدایی ترین نیازهای جامعه به صورت مستقیم تهدید می شود و برای بدست آوردن آنها، باید تاوان سنگینی پرداخت کرد.
تفاوت مفهوم جنگ در اقتصاد
مقاومت در جنگ اقتصادی مفهوم متفاوت و سلاح های متنوعی دارد. ابزار مقابله با جنگ اقتصادی، تولید و تامین نیازهای مردم است. در جنگ اقتصادی باید به نوعی رفتار شود که هر آنچه دشمن بدنبال محدود کردن آن است، با بهترین کیفیت به اندازه نیاز داخل تولید و تامین کرد و حتی بازارهای جهانی را نیز مال خود کرد.دست یابی به این حجم از تولید و توزیع، کار را برای دشمن سخت می کند.
گستردگی اقتصاد
ظرفیت های اقتصادی بسیار گسترده است. اینکه کالاهای مورد نیاز کشور تولید و بخوبی توزیع شود، ابتدای کار است و باید دیگر ظرفیت های اقتصادی همچون گردشگری و ترانزیت را نیز فعال کرد، اقدامی که مدتهاست با جدیت در دستور کار قرار گرفته است. این ظرفیت ها در حالی فعال است که سرمایه گذاری زیادی نیاز ندارد و اگر هم در این زمینه ها سرمایه گذاری شود، برای همیشه ماندگار خواهد بود و درآمدزایی چشمگیری به همراه خواهد داشت.
ظرفیت مناطق آزاد
یکی از مهمترین ظرفیت های اقتصادی، در مناطق آزاد تعریف شده است. مناطق آزاد با معافیت ها و مزیت هایی که دارد، جذابیت چشمگیری برای سرمایه گذاران رقم می زند. البته مدیریت منطقه آزاد باید نسبت به این مهم آگاهی لازم را داشته باشد و بتواند ظرفیت ها را به بهترین نحو ممکن فعال کند، اتفاقی که در منطقه آزاد انزلی بخوبی شاهد هستیم.
فعالیت در تمامی عرصه ها
در منطقه آزاد انزلی تمامی ظرفیت ها به صورت موازی و با قدرت دنبال می شود. کارخانه های بسیاری فعال شده، بخش گردشگری با رشد چشمگیری فعال است، قسمت بازرگانی و تجارت نیز بخوبی عمل می کند و در کنار همه این موارد، شاهد ترانزیت هستیم که در بخشهای ریلی، جاده ای و دریایی فعالیت می کند. موقعیت استراتژیک ایران باعث شده نقل و انتقال کالا در گسترده ترین سطح ممکن صورت پذیرد. از هنگامی که حلقه ریلی ایران از شمال به جنوب کامل شد، کشورهای شمال ایران کالاها را از طریق کشتی وارد بندر کاسپین می کنند و به وسیله ریل انها را به دریاهای جنوب کشور می رسانند که حالت عکس این ترانزیت را نیز اتفاق می افتد، ترانزیتی که درآمدزایی کلانی برای کشور دارد.
بیشتربخوانید:
گسترش ترانزیت انزلی
عملکرد منطقه آزاد انزلی در عرصه ترانزیت در مدتی کوتاه آنچنان گسترش پیدا کرد، که باعث نگرانی دشمنان شد. دشمنان از ترس اینکه مبادا ترانزیت به اندازه ای درآمدزایی داشته باشد که تحریم ها را بی اثر کند، نسبت به نقش آفرینی منطقه آزاد انزلی واکنش نشان دادند و فعالیت اقتصادی این منطقه را به زلف سیاست گره زده و ادعای صادرات تسهیلات نظامی را مطرح کردند تا همه چیز را زیر سوال ببرند.
پیگیری های دیپلماسی
در این رابطه مدیرعامل منطقه آزاد انزلی درباره تحریم اخیر منطقه آزاد انزلی و تبعات و آثار این تحریم بر فعالیت تجاری این منطقه گفت: تحریم منطقه آزاد انزلی تحریمهای یکجانبه بریتانیا و با این ادعا بود که منطقه آزاد انزلی در حوزه صادرات تسلیحات فعالیت کرده که این ادعا واقعیت ندارد. محمدسجاد سیاهکارزاده با تاکید بر اینکه بندر کاسپین و منطقه آزاد انزلی هیچ فعالیتی در حوزه صادرات تسلیحات نداشته و ندارد گفت: در پی این ادعا، سازمان منطقه آزاد انزلی تحریم شد که سازمان در حوزه اقتصادی فعال است و هیچ نقشی در سایر حوزه از جمله ادعای صادرات تسلیحات ندارد.
برای آنکه اتهام بی اساس انگلیس اثبات شود، نیاز به پیگری های دیپلماسی بود که مدیرعامل منطقه آزاد انزلی اعلام کرد: در این باره از وزارت امور خارجه پیگیریهایی را انجام دادیم و وزارت امور خارجه هم این اقدام بریتانیا را بدون دلیل میداند.
تحریم های بی فایده
سیاهکارزاده از بی اساس بودن ادعای انگلیس خبرداد و گفت: با توجه به تعاملاتی که داریم، تحریمهای یکجانبه بریتانیا تاثیری بر فعالیتهای منطقه آزاد انزلی ندارد. وی با تاکید بر اینکه تحریم ها میتواند در حوزه برندینگ منطقه آزاد انزلی اثراتی داشته باشند گفت: در تلاش هستیم در تعامل با سایر کشورها، این اتفاق رخ ندهد. البته با اتفاقات خوبی که در حوزه ترانزیت و حمل بار از مسیر انزلی و بندر کاسپین رخ داد، این موضوع به دست فراموشی سپرده شد.
دست و پا زدن های بیهوده
اینکه انگلیس چه اظهاراتی دارد، مهم نیست، بلکه مهم درست بودن و تاثیرگذاری آن است که مدیرعامل منطقه ازاد انزلی گفت: تحریمهای انگلیس اثر قابل توجهی بر ادامه ماموریتهای تعریف شده منطقه آزاد انزلی ندارد. انزلی با بریتانیا فعالیتهای تجاری ندارد و سرمایهگذاری هم از بریتانیا ندارد اما به هر حال علاقه مند به این هم نیستیم که مشمول تحریمهایی شویم و برندینگ منطقه آسیبی ببیند، به همین دلیل، با پیگیریهای سیاسی به دنبال این هستیم که این اتفاق تکرار نشود.
روسیه و چین به جای انگلیس
زمانی باید نگران ادعاهای بیهوده انگلیس باشیم که جایگزینی نباشد اما مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به سرمایهگذاری روسها در این منطقه گفت: روسها علاقه مند به سرمایهگذاری در بندر هستند اما به غیر از روسیه، سرمایهگذاران زیاد چینی در منطقه آزاد انزلی حضور دارند که صادرات محور هستند. وی با اشاره به اینکه کریدور میانی چین، قزاقستان، ایران ، ترکیه و اروپا در چند سال گذشته تا حدودی تضعیف شده گفت: با پیگیریهایی که انجام میدهیم امیدواریم این کریدور دوباره فعال شود و در این صورت شاهد حضور پررنگتری از سرمایهگذاران چینی در انزلی خواهیم بود.