اشتراک گذاری :
خبرداری؟ بی شک آلودگی جدی ترین چالش کشور است. همه روزه افراد بسیاری به دلیل تهدید سلامت جسمی، به مراکز درمانی مراجعه می کنند و افراد دیگری نیز که تحمل این میزان آلودگی را ندارند، جان خود را از دست می دهند. این در حالی است که معضل اصلی در بروز این بحران جدی، خودروها هستند.
بی شک خودروهای عمومی نقش بیشتری در این عرصه دارند، زیرا به صورت مستمر در سطح شهرها و جاده ها رفت و آمد می کنند. در این بین کامیونها که از سوخت گازوییل استفاده می کنند، آلایندگی بیشتری دارند. متاسفانه بیشتر کامیونها از فرسودگی شدید رنج می برند و این فرسودگی به اندازه ای جدی است که تعمیر این خودروها مقرون به صرفه نیست. مهمتر آنکه فناوری این خودروها بروز نیست و با استانداردهای جهانی و زیست محیطی فاصله بسیاری دارد. به همین دلیل ضرورت از رده خارج کردن و جایگزینی آنها با خودروها نو و بروز بشدت وجود دارد.
برای آنکه به عمق فاجعه پی ببریم، کافی است به اظهارات معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ توجه کنیم سرهنگ محمد رازقی در خصوص سن فرسودگی وسایل نقلیه سنگین و کامیونها و میزان تأثیر آنها در آلودگی هوای شهر تهران گفت: ۴۵ درصد کامیونتها و کامیونها، ۱۹ درصد از کشندهها و ۳۷ درصد وانت بارها در سن فرسودگی هستند. معاون عملیات پلیس راهور تهران با تاکید بر اینکه وسایل نقلیه سنگین ۸.۱۶ در آلودگی شهر تهران سهیم هستند و تأثیر دارند گفت: این موضوع در نیمه دوم سال که معضل اصلی آلودگی هواست، بیشتر خود را نشان میدهد.
اما از رده خارج کردن کامیونها و جایگزینی با کامیونهای جدید، بسیار هزینه بر است و از عهده رانندگان بر نمی آید. قیمت کامیون به اندازه ای بالا رفته که رانندگان امکان خرید ندارند. از سوی دیگر پرداخت این مبلغ به صورت یک جا برای رانندگان جذابیت ندارد. به همین دلیل شاهد رفت و آمد کامیونهای فرسوده در سطح کشور هستیم. با این پیش فرض ها، لازم است بانکها وارد عرصه شوند و با پرداخت تسهیلات، نسبت به نوسازی کامیونها اقدام کنند. در این صورت رانندگان رغبت بیشتری به نو کردن کامیونها دارند، زیرا می توانند از کرایه کامیون برای پرداخت اقساط تسهیلات استفاده کنند.
بی شک تاثیرات فرسودگی در آلودگی هوای شهرها بسیار بیشتر است و باید برای کامیون هایی که مسوولیت حمل و نقل در شهرها را بر عهده دارند، توجه بیشتری صورت بگیرد. اما چنین تفکیکی امکان پذیر نیست و باید نگاه بخشی داشت. باید برای از رده خارج کردن کامیونهای فرسوده و جایگزینی با کامیونهای نو، نیاز به متولی است تا این هماهنگی را ایجاد کند.
یکی از بخشهایی که می توان مورد تاکید قرار داد، ناوگان حمل و نقل سوخت کشور است که با بحران کامیونهای فرسوده رو به رو است. به همین دلیل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی پا به عرصه گذاشته و در رایزنی با بانک سینا، گام بزرگی برای نوسازی کامیونهای حامل سوخت انجام داده است.
در قالب تفاهمنامه چهارجانبه بین بانک سینا، شرکت لیزینگ جامع سینا، شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی و شرکتهای خودروساز، پرداخت تسهیلات برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل سوخت کشور با عاملیت بانک سینا به امضا رسید.
نکته جالب توجه در این تفاهم نامه، استفاده از توان داخلی است. از یک سو با بحران تحریم رو به رو هستیم و از سوی دیگر امکان نقل و انتقال ارز وجود ندارد و همچنین با مشکلات شدید تامین ارز رو به رو هستیم، اما بکارگیری توان کارخانه های تولید خودرو داخلی می تواند راهگشا باشد.
بدین منظور، در مراسمی که با حضور مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، مدیرعامل شرکت لیزینگ جامع سینا و مدیران عامل شرکتهای خودروساز از جمله دیبادیزل، بهمن دیزل، شایان دیزل، آرین پارس موتور و سپهرآسا و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی برگزار شد، تفاهمنامه همکاری برای تأمین مالی به منظور خرید خودروهای دیزلی به همراه کشنده مخصوص سوخترسانی توسط بانک سینا به امضا رسید.
برپایه این تفاهمنامه، بانک سینا در راستای توسعه، حمایت از تولید و افزایش سطح تعامل با مشتریان کلان، در راستای تامین مالی صنایع بزرگ کشور گام برداشته تا نقش مؤثر خود را در این حوزه ایفا کند. بانک سینا در این طرح، با سرمایهگذاری، ارتقا و روزآمدسازی سیستمهای خودروهای سوخت کشور و با توجه به اهمیت خروج خودروهای فرسوده سوخترسان جادهای از ناوگان حملونقل کشور، با 5 خودروساز حاضر در طرح، تفاهمنامه همکاری جهت تأمین مالی به منظور خرید خودروهای دیزلی به همراه کشنده مخصوص سوخترسانی امضا کرد.
بیشتربخوانید:
باید بدانیم که کامیون حمل سوخت با دیگر کامیونها تفاوت فاحشی دارد و در معرض تهدیدهای جدی هستند. حتی رانندگان کامیونهای حمل سوخت، باید دوره های متفاوت و متناسب با حمل سوخت ببینند. با وجود این همه سخت گیری و آموزش، باز هم شاهد سوانح بسیاری برای کامیونهای حامل سوخت هستیم. بانک سینا با درک درست از این واقعیت ها، اعلام کرد که هدف از امضای این تفاهمنامه، لزوم داشتن سیستم حمل و نقل ایمن و دارای استانداردهای زیست محیطی و صرفه اقتصادی است تا همه مردم از منافع و آثار اجتماعی این امر منتفع شوند.
شرکت لیزینگ جامع سینا با عاملیت بانک سینا در خصوص تأمین مالی خرید خودروهای سوخترسان به شرکتهای مذکور مشارکت خواهد کرد.