بانک توسعه تعاون با نگاه ویژه مطالبات “مشکول الوصول” را به “امکان الوصول” تغییر داده است

اشتراک گذاری :

خبرداری؟ نگاه مشتریان به بانکها در وهله اول خدمات مناسب برای انجام امور پولی و مالی است. اما این در مرتبه اول قرار دارد و توقع اصلی و جدی بیشتر مشتریان از بانک این است که هر گاه نیاز به نقدینگی داشتند، به بانک مراجعه کنند و به هر میزان تسهیلات بدون بهره و حتی بدون کارمزد دریافت کنند، درخواستی که اولین گام در بروز اختلاف میان مشتری و بانک است.

ناتوانی در پرداخت اقساط

البته بانک شرایط خاص خودش را دارد و در قبال تسهیلاتی که پرداخت می کند، زمان مشخص و اقساط تعیین شده، تکلیف بانک و مشتری را روشن کرده است. با این مقدمه اگر مشتریان توان مالی لازم برای پرداخت به موقع اقساط را داشته باشند، پاسخ دادن به درخواست مشتری برای دریافت تسهیلات اشکالی ندارد، اما ناتوانی مشتری در پرداخت به موقع اقساط ، باعث می شود که شرایط عادی به وضعیت بحرانی تغییر کند.

بحران مشکول الوصول

در بیشتر موارد بانک وثیقه های لازم را دریافت کرده که در صورت بروز مشکل، وثیقه ها به نفع بانک مصادره می شود، اما در برخی موارد نیز دریافت اقساط به نوعی با چالش رو به رو می شود که بانک امکان دریافت تسهیلات و سود خود را ندارد. این قبیل تسهیلات با عنوان مشکول الوصول تعریف می شود، مطالباتی که وجود دارد، اما زمانی برای دریافت آن وجود ندارد. سوال اینجاست که باید از خیر این سرمایه های بانک گذشت یا می توان با مدیریت درست، این سرمایه ها را به چرخه مالی بانک بازگرداند.

توجیه ضعف پیگیری

در شرایطی که مشتری توان پرداخت اقساط را ندارد یا به هر دلیل از پرداخت آنها خودداری می کند، پیگیری حرف اول را می زند. در بیشتر بانکها پیگیری برای دریافت این مطالبات جدی نیست و در قالب مشکوک الوصول، بخشی از تراز سالیانه را به خود اختصاص می دهد، عنوانی که مدیران از این ابزار برای توجیه ضعف پیگری استفاده می کنند.

بیشتربخوانید:

تقویت ساختار وصول مطالبات در بانک توسعه تعاون

تعیین مسوول دریافت

بانک توسعه تعاون نگاه ویژه ای به این مهم دارد و با تعریف مجموعه ای پیگیر، مسلط و کارآمد، مطالبات را از مشکول الوصول به امکان الوصول تغییر داده است. این رویکرد به اندازه ای اهمیت دارد که بانک توسعه تعاون شصت و نهمین جلسه شورای معاونان بانک توسعه تعاون که با حضور مدیر عامل، معاونان و روسای برخی ادارات برگزار شد را به این مهم اختصاص داد.محمد شیخ حسینی در این جلسه با تاکید بر تقویت ساختار وصول مطالبات در بانک توسعه تعاون گفت: از چند سال گذشته مسوولیت وصول مطالبات بانک بر عهده شرکت خدمات و پشتیبانی توسعه تعاون گذاشته شده که این شرکت عملکرد مناسبی در این بخش داشته است.

قانون برای دریافت

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با اشاره به مواد قانونی و اختیاراتی که بانک مرکزی برای این مهم داده گفت: براساس مصوبه بانک مرکزی شرکت های وصول وظیفه وصول مطالبات معوق و مشکوک الوصول را بر عهده دارند. شیخ حسینی با اشاره به درخواست مدیر عامل شرکت خدمات و پشتیبانی توسعه تعاون مبنی بر توسعه دامنه عملکرد و تفویض حق توکیل گفت: در استان ها می توان از نیروهای بازنشسته بانک که دانش حقوقی دارند و بومی هستند استفاده شود تا میزان موفقیت وصول مطالبات به صورت تخصصی افزایش یابد.

دریافت فقط با مذاکره تلفنی

اینکه از مطالبات مشکول الوصول برای فرار از مسوولیت استفاده می شود، واقعیتی انکار ناپذیر است و عملکرد بانک توسعه تعاون نشان می دهد که می توان بسادگی از این مهم بهره گرفت به شرط آنکه اعتقاد به منافع بانک وجود داشته باشد. مدیرعامل بانک توسعه تعاون با اشاره به اینکه 51 درصد مطالبات خرد زیر 100 میلیون تومان به وسیله مذکرات تلفنی کارشناسان وصول مطالبات شرکت خدمات وپشتیبانی توسعه تعاون وصول شده گفت: هدف بانک از واگذاری موضوع وصول مطالبات به شرکت خدمات این است که حجم مطالبات کاهش قابل توجهی داشته باشد.

الگوگیری از پیگیری

عملکرد بانک توسعه تعاون در پیگیری و دریافت مطالبات نشان می دهد که می توان منافع بانک را تا رسیدن به نتیجه با جدیت دنبال کرد، اما شرط در این است که اعتقادی به منافع بانک وجود داشته باشد و مدیران یک مجموعه با جدیت سعی در حفظ منافع داشته باشند.