اشتراک گذاری :
خبرداری؟ ایران از موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی برخوردار است به نوعی که 8500 کیلومتر ساحل در جنوب و شمال کشور دارد و در شمال از ظرفیت دریای خزر و در جنوب از ظرفیت خلیج همیشه فارس و دریای عمان برخوردار است. بنابر این هر کشوری که بخواهد از شرق به غرب این کره خاکی برود، نزدیکترین، مناسبترین و مقرون به صرفه ترین راهی که پیش رو دارد، عبور از مرزهای زمینی ایران است.
بهره گیری از درآمد ترانزیت
برای آنکه هر کشوری بخواهد کالاهای وارداتی یا صادراتی خود را از سرزمینی عبور دهد، باید هزینه ترانزیت کالا را به کشور میزبان بدهد که البته موقعیت جغرافیایی ایران، این فرصت بزرگ اقتصادی را رقم می زند که درآمدهای چشمگیری از ترانزیت کالا بدست بیاورد به شرط انکه بتواند با ادبیات اقتصادی درست با تمامی کشورها سخن بگوید.
درک درست از دریا
هنگامی که ظرفیت مناسبی از ترانزیت کشورمان وجود دارد، باید دستگاههای مسوول با هم اندیشی بتوانند از این ظرفیت بهره بگیرند. اقتصاد دریا محور نقش تعیین کننده ای ایفا می کند، اما سوال اینجاست که چه کسی باید متولی این مهم باشد چ گونه وارد این عرصه شود؟ سوالی که پاسخ به آن نیازمند درک درست از ظرفیت دریا و موقعیت جغرافیایی ایران است.
نقش آفرینی منطقه آزاد اروند
پی بردن به ظرفیت دریا برای رونق اقتصادی، نیازمند همت و تلاش دستگاههایی است که به نوعی درگیر مسایل دریا هستند که سازمان منطقه آزاد اروند یکی از این بخشهای اقتصادی است. این منطقه آزاد با درک بالا از ظرفیت دریاها برای اقتصاد کشور، به سراغ شرکت کشتیرانی ایران رفت و مدیرعامل منطقه آزاد اروند در دیدار با مدیرعامل شرکت کشتیرانی، پیرامون فرصتهای موجود در حیطه اقتصاد دریا در جغرافیای منطقه آزاد اروند بحث و تبادل نظر کردند.
بیشتربخوانید:
میزبانی با هدف رونق اقتصادی
علی زارعی رییس هیات مدیره و مدیرعامل به همراه تنی چند از مدیران سازمان منطقه آزاد اروند میزبان محمدرضا مدرس خیابانی نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل گروه کشتیرانی ایران شد و در نشستی تخصصی، پیرامون ظرفیتهای منطقه آزاد اروند در حوزه اقتصاد دریا رایزنی و گفتوگو کردند. زارعی که نشست با کشتیرانی را با محوریت رونق منطقه آزاد اروند برگزار کرد، با اشاره به تاکید رهبر انقلاب در ابلاغ سیاستهای کلی توسعه دریا محور، راههای گسترش همکاری دو جانبه میان دو طرف را مطرح کرد و ظرفیت ها مورد ارزیابی قرار گرفت.
مشوق های وارداتی و صادراتی
مدیرعامل منطقه آزاد اروند که با هدفگذاری این نشست را برگزار کرد، به تشریح فرصتهای سرمایهگذاری موجود در منطقه پرداخت و گفت: این منطقه از مشوقهای صادراتی و وارداتی برای تجار فعال در این حیطه برخوردار است که میتواند در تأمین مواد اولیه و صدور تولیدات دریایی نقش بسزایی را در آبهای سرزمینی ایران اسلامی، ایفا کند.
رونق بخشیدن به کشتی سازی
علی زارعی با تشریح ظرفیت های منطقه آزاد اروند، بر استفاده از ظرفیت عظیم بندر کانتینری خرمشهر تاکید کرد و گفت: موضوع رونق بخشیدن به شرکتهای کشتیسازی منطقه از دیگر موضوعاتی است که باید با همکاری شرکت کشتیرانی ایران، به ایدهآل مورد نظر در این حیطه دست یافت. وی با اشاره به این که تعمیر و ساخت انواع شناور در این منطقه، موجب ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد دریا خواهد شد افزود: یکی از راههایی که میتواند برای بندر خرمشهر مشمول جذاب باشد، ایجاد گمرک تخصصی در برخی اقلام تجاری است.
چالش لایروبی اروند
اگر قرار است بهره لازم از ظرفیت های اقتصادی با توجه به موقعیت های جغرافیایی بدست بیاید، باید در وهله اول چالشها مورد بررسی قرار گیرد و پس از رفع آنها، به فعال سازی ظرفیت های موجود پرداخته شود. به همین دلیل چالش کشتی های غرق شده و بحران های ناشی از آن که امکان فعالیت دریایی را محدود می کند، به عنوان چالشی جدی مطرح شد و موضوع لایروبی اروندرود به منظور تسهیل در تردد شناورها و افزایش صادرات با تناژ بالا، از محورهای گفتوگوی مدیران عامل سازمان منطقه آزاد اروند و شرکت کشتیرانی در این نشست بود.